Dat meldt UIRR, de internationale organisatie voor gecombineerd vervoer. ‘Zes kwartalen van herstel na de coronacrisis komen hiermee tot een eind’, aldus de organisatie. In 2021 groeide het aantal vervoerde tonkilometers van de bij de vereniging aangesloten leden met maar liefst 11%. ‘Het is niet te verwachten dat dit groeirecord in 2022 herhaald gaat worden’, voorspelt de organisatie. Volgens de vereniging moet de hoeveelheid multimodaal transport elk jaar met 7 a 8% groeien om in de toekomst een verdubbeling van het marktaandeel van het spoor te realiseren.

De bij UIRR aangesloten bedrijven zijn bovendien minder positief over hun verwachte zakelijke vooruitzichten voor het komende jaar. Volgens de organisatie zien de ‘besluitvormers’ geen nu geen oplossingen voor de ‘steeds onbetrouwbaardere maritieme transportstromen’ en de operationele verstoringen ‘veroorzaakt door het groeiende aantal ongecoördineerde en slecht aangepakte werkzaamheden op het spoor’.

Kosten-batenanalyse

Staten hebben volgens UIRR bovendien geen adequaat crisismanagement om de vele verstoringen aan te pakken. ‘Zonder effectief ingrijpen zullen de huidige verstoringen waarschijnlijk nog enkele jaren voortduren’, stelt de vereniging.

UIRR waarschuwt bovendien dat het marktaandeel van het spoor lager zal worden als de Europese Commissie niet komt met nieuwe regels voor het toewijzen van treinpaden en betere regels voor het coördineren van werkzaamheden aan het spoor waarbij er een kosten-batenanalyse wordt gemaakt voor welke trein voorrang krijgt in door werkzaamheden geplaagde gebieden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement