‘Op onze huidige railterminal van zeven hectare in Polen hebben we twee sporen van 600 meter. Sinds 2007 hebben wij de terminal steeds verder uitgebreid en gemoderniseerd. We begonnen met tien treinen per week en vorig jaar ontvingen we er 25 treinen per week. Daarmee zitten we op die locatie echt op de piek. Verdere uitbreiding is daar niet mogelijk. Daarom zijn we ongeveer twee jaar geleden op zoek gegaan naar een nieuwe locatie om de groei van de komende jaren te faciliteren’, zo legt directeur Rico Schavemaker uit.
Volgens Schavemaker was de grootste uitdaging het vinden van een locatie met een goede aansluiting op het hoofdspoor. ‘Uiteindelijk hebben wij deze grond op ongeveer 11 kilometer afstand van onze bestaande terminal van een private eigenaar kunnen kopen. Het enorme voordeel van deze locatie is dat er al een spoor ligt van ongeveer 7 kilometer lengte dat al is aangesloten op het hoofdspoor. Daarmee is ons grootste obstakel overwonnen’, vertelt hij.
75 treinen per week
Op de nieuwe locatie komt een terminal van ongeveer tien hectare met overslagkranen en drie sporen van 750 meter voor intermodaal vervoer. Op de ruimte die nog over is, wil Schavemaker een magazijn bouwen. Ook zijn er plannen om een hal te bouwen waar treinen naar binnen kunnen rijden en waar goederen vervolgens opgeslagen kunnen worden.
‘Daar kunnen dan ook gewone wagons of staalwagons afgehandeld worden. Er zijn verschillende grote verladers die daar interesse in hebben. Wij zijn sterk vertegenwoordigd in de staalsector en hebben daarin een behoorlijk netwerk in Polen. En verder maakt bijvoorbeeld ook de papierindustrie gebruik van gewone wagons met schuifdeuren. Dat soort klanten kunnen we op onze huidige terminal nog niet bedienen. Die terminal is veel kleiner en alleen geschikt voor intermodaal vervoer’, vertelt Schavemaker.
Hij verwacht in 2024 te kunnen beginnen met de bouw van de terminal. ‘De rails liggen er grotendeels al dus zolang we bij het vergunningstraject geen gekke dingen tegenkomen, verwacht ik dat we eind 2024 wel kunnen beginnen met de eerste treinen. Op deze locatie moet het uiteindelijk minimaal mogelijk worden om 75 treinen per week af te handelen.’
Op dit moment is de logistieke dienstverlener zich aan het oriënteren en lopen er gesprekken met verschillende mogelijke klanten. ‘We praten nu met rederijen en met intermodale operators die bijvoorbeeld naar Italië willen’, vertelt Schavemaker. Welke diensten het bedrijf precies gaat aanbieden is op dit moment nog niet bekend. Wel verwacht Schavemaker in ieder geval de bestaande dienst tussen Polen en Moerdijk te kunnen uitbreiden. ‘We rijden nu twee keer per week tussen Polen en Moerdijk. Dat gaan we binnenkort opschalen naar drie keer en later in het jaar naar vier keer.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?