Wielerploeg stuurt fietsen per trein naar Spanje: ‘Geen eenmalige stunt’

Trainingskamp

De Nederlandse wielerploeg BEAT Cycling Club gaat dit jaar per trein op trainingskamp naar Girona. Ook de fietsen en ander materiaal gaan over het spoor naar Spanje. ‘Het is duurder dan over de weg, maar de reis is niet veel langer.’

Container van BEAT Cycling Club
Al het materiaal van de ploeg gaat in een container per spoor naar Girona. Foto: Stephan de Goede/BEAT Cycling Club

De meeste wielerploegen die op trainingskamp gaan in het buitenland, zetten vrachtwagens in om hun materiaal op de plek van bestemming te krijgen. De renners worden vervolgens ingevlogen. ‘Wij dachten: dat moet toch ook per trein kunnen. Op deze manier stoten we zo’n 80% minder CO2 uit’, zegt Twan van Schie, duurzaamheidscoördinator bij BEAT.

Het kostte de ploeg wel een stuk meer geld dan normaal, dus ging BEAT op zoek naar sponsoren. ‘Zonder onze partners was het niet haalbaar’, zegt Van Schie. ‘Treinkaartjes zijn last-minute erg duur. De vliegtickets waren 50 euro per persoon voor een retourtje, maar met de trein begon het bij 450 euro. Het transport van het materiaal vond ik wel meevallen, maar dat was ook bijna twee keer zo duur.’

Twee dagen onderweg

RCC Container Trading sponsorde een container voor de ploeg. Daarin worden naast de fietsen ook een massagebank, extra kleding en reserveonderdelen opgeslagen. ‘Die is nu echt van ons, we hebben hem bestickerd en gaan hem in de toekomst vaker inzetten.’

Spoorvervoerder Raillogix zorgt voor het transport van al het materiaal. ‘De container is maandag met de trein uit Rotterdam vertrokken en doet er ongeveer twee dagen over. Als de renners woensdag in Girona aankomen, staat die al bij het hotel.’

Thijs Zonneveld, wachtend op de trein
Wielrenner Thijs Zonneveld van BEAT, wachtend op de trein. Foto: Stephan de Goede/BEAT Cycling Club

De laatste meters legt de container af op een elektrische vrachtwagen. De renners doen overigens zo’n 12 uur over de reis naar Spanje. ‘Daar zit nog een overstap in Parijs bij, voor een snelle lunch’, zegt Van Schie.

Wedstrijden

Of de trein ook voor wedstrijden wordt ingezet, is nog de vraag. ‘Dat hangt af van de omstandigheden. In het wielrennen rijd je meestal van A naar B. Als je dan een koers hebt in Oostenrijk en je brengt het materiaal daar per trein heen, moet je vervolgens een vrachtwagen huren om met het peloton mee te trekken’, zegt Van Schie.

‘Voor trainingskampen is de trein in ieder geval heel geschikt. Ik snap niet dat andere ploegen dit nog niet doen. Het is geen eenmalige stunt, wat mij betreft doen we het ieder jaar zo.’

Wielerploeg stuurt fietsen per trein naar Spanje: ‘Geen eenmalige stunt’ | NT

Wielerploeg stuurt fietsen per trein naar Spanje: ‘Geen eenmalige stunt’

Trainingskamp

De Nederlandse wielerploeg BEAT Cycling Club gaat dit jaar per trein op trainingskamp naar Girona. Ook de fietsen en ander materiaal gaan over het spoor naar Spanje. ‘Het is duurder dan over de weg, maar de reis is niet veel langer.’

Container van BEAT Cycling Club
Al het materiaal van de ploeg gaat in een container per spoor naar Girona. Foto: Stephan de Goede/BEAT Cycling Club

De meeste wielerploegen die op trainingskamp gaan in het buitenland, zetten vrachtwagens in om hun materiaal op de plek van bestemming te krijgen. De renners worden vervolgens ingevlogen. ‘Wij dachten: dat moet toch ook per trein kunnen. Op deze manier stoten we zo’n 80% minder CO2 uit’, zegt Twan van Schie, duurzaamheidscoördinator bij BEAT.

Het kostte de ploeg wel een stuk meer geld dan normaal, dus ging BEAT op zoek naar sponsoren. ‘Zonder onze partners was het niet haalbaar’, zegt Van Schie. ‘Treinkaartjes zijn last-minute erg duur. De vliegtickets waren 50 euro per persoon voor een retourtje, maar met de trein begon het bij 450 euro. Het transport van het materiaal vond ik wel meevallen, maar dat was ook bijna twee keer zo duur.’

Twee dagen onderweg

RCC Container Trading sponsorde een container voor de ploeg. Daarin worden naast de fietsen ook een massagebank, extra kleding en reserveonderdelen opgeslagen. ‘Die is nu echt van ons, we hebben hem bestickerd en gaan hem in de toekomst vaker inzetten.’

Spoorvervoerder Raillogix zorgt voor het transport van al het materiaal. ‘De container is maandag met de trein uit Rotterdam vertrokken en doet er ongeveer twee dagen over. Als de renners woensdag in Girona aankomen, staat die al bij het hotel.’

Thijs Zonneveld, wachtend op de trein
Wielrenner Thijs Zonneveld van BEAT, wachtend op de trein. Foto: Stephan de Goede/BEAT Cycling Club

De laatste meters legt de container af op een elektrische vrachtwagen. De renners doen overigens zo’n 12 uur over de reis naar Spanje. ‘Daar zit nog een overstap in Parijs bij, voor een snelle lunch’, zegt Van Schie.

Wedstrijden

Of de trein ook voor wedstrijden wordt ingezet, is nog de vraag. ‘Dat hangt af van de omstandigheden. In het wielrennen rijd je meestal van A naar B. Als je dan een koers hebt in Oostenrijk en je brengt het materiaal daar per trein heen, moet je vervolgens een vrachtwagen huren om met het peloton mee te trekken’, zegt Van Schie.

‘Voor trainingskampen is de trein in ieder geval heel geschikt. Ik snap niet dat andere ploegen dit nog niet doen. Het is geen eenmalige stunt, wat mij betreft doen we het ieder jaar zo.’