Tesla Semi op z’n vroegst eind 2024 in serieproductie

Batterijtekort

De serieproductie van de Tesla Semi start op z’n vroegst eind 2024. Dat maakte Elon Musk vorige week bekend op een energieconferentie in Texas, meldt The Wall Street Journal.

Foto: Tesla

Dat de productie van de elektrische vrachtwagen niet eerder kan worden opgeschaald, heeft volgens Musk te maken met een gebrek aan batterijen. In oktober 2022 sprak de multimiljardair nog over een verwachte productie van 50.000 Semi’s in 2024, maar die prognose lijkt te hoog gegrepen voor Tesla.

Voor de serieproductie van de Semi bouwt Tesla een nieuwe fabriek bij haar bestaande Gigafactory in Nevada, waar ook een productielocatie voor batterijcellen in aanbouw is. Het kost de voertuigfabrikant in totaal 3,6 miljard dollar. Voor beide fabrieken bij elkaar worden zo’n 3000 medewerkers aangetrokken.

Stroeve start

De lancering van de Semi kende een lange aanloop, aanvankelijk stond het debuut al in 2017 gepland. Dat uitstel stak Tesla-baas Musk eveneens op onder meer een batterijtekort. De eerste exemplaren van de Semi werden uiteindelijk in december 2022 geleverd aan PepsiCo, dat inmiddels 36 vrachtwagens van Tesla heeft ontvangen.

Ook de eerste maanden van de 36-tons op de weg verliepen allesbehalve soepel. In april riep de Amerikaanse Nationale Verkeersveiligheidsadministratie (NHTSA) 35 Semi’s terug vanwege problemen met de parkeerrem en vorige week waren er opnieuw problemen met de e-truck. Het lampje dat aangeeft dat de deur geopend is, zou continu blijven branden. Het euvel kan op afstand verholpen worden met een software-update. Tesla meldt verder dat er geen incidenten hebben plaatsgevonden door het defect.

Tesla Semi op z’n vroegst eind 2024 in serieproductie | NT

Tesla Semi op z’n vroegst eind 2024 in serieproductie

Batterijtekort

De serieproductie van de Tesla Semi start op z’n vroegst eind 2024. Dat maakte Elon Musk vorige week bekend op een energieconferentie in Texas, meldt The Wall Street Journal.

Foto: Tesla

Dat de productie van de elektrische vrachtwagen niet eerder kan worden opgeschaald, heeft volgens Musk te maken met een gebrek aan batterijen. In oktober 2022 sprak de multimiljardair nog over een verwachte productie van 50.000 Semi’s in 2024, maar die prognose lijkt te hoog gegrepen voor Tesla.

Voor de serieproductie van de Semi bouwt Tesla een nieuwe fabriek bij haar bestaande Gigafactory in Nevada, waar ook een productielocatie voor batterijcellen in aanbouw is. Het kost de voertuigfabrikant in totaal 3,6 miljard dollar. Voor beide fabrieken bij elkaar worden zo’n 3000 medewerkers aangetrokken.

Stroeve start

De lancering van de Semi kende een lange aanloop, aanvankelijk stond het debuut al in 2017 gepland. Dat uitstel stak Tesla-baas Musk eveneens op onder meer een batterijtekort. De eerste exemplaren van de Semi werden uiteindelijk in december 2022 geleverd aan PepsiCo, dat inmiddels 36 vrachtwagens van Tesla heeft ontvangen.

Ook de eerste maanden van de 36-tons op de weg verliepen allesbehalve soepel. In april riep de Amerikaanse Nationale Verkeersveiligheidsadministratie (NHTSA) 35 Semi’s terug vanwege problemen met de parkeerrem en vorige week waren er opnieuw problemen met de e-truck. Het lampje dat aangeeft dat de deur geopend is, zou continu blijven branden. Het euvel kan op afstand verholpen worden met een software-update. Tesla meldt verder dat er geen incidenten hebben plaatsgevonden door het defect.