In de Gigafactory te Sparks (Nevada) waren genodigden getuige van de overdracht van de eerste drie exemplaren van de Semi aan afnemer PepsiCo. Het was Tesla-topman Elon Musk zelf die het woord voerde op het delivery event. De miljardair omschreef de Semi als ‘een olifant die beweegt als een cheetah’.

Het productieproces van die olifant had flink wat voeten in de aarde. Het was november 2017 toen Tesla de Semi voor het eerst aankondigde. De productie van de truck zou in 2019 aanvangen, maar werd een paar keer uitgesteld, volgens de fabrikant omdat er te weinig accu’s beschikbaar waren. Tesla zette al wel sinds 2018 prototypes van de e-truck in om goederen te vervoeren tussen fabrieken van de autofabrikant. Uiteindelijk kondigde Elon Musk in oktober 2022 op Twitter aan dat hij de eerste Semi’s in december zou leveren.

Op de presentatie in Nevada werd kwistig met statistieken gestrooid. Tesla zei onder meer dat het topvermogen van de vrachtwagen op 1500 kW ligt, oftewel 2000 pk. Dat is een stuk meer dan de krachtigste dieselmotoren van dit moment. Maar het meest opvallende aan de Semi is misschien wel de actieradius. Terwijl Volvo met de LF Electric een actieradius van 420 kilometer claimt en Daimler met de eActros Long Haul 500 kilometer aan wil tikken met een accu­lading, overtreft Tesla dat ruim met de 800 kilometer die de Semi kan rijden.

Nederlandse transporteur

Voor de Europese markt is die afstand niet per se noodzakelijk, maar in de VS mogen truckers acht uur aan een stuk achter het stuur zitten, en in dat tijdsbestek kun je net iets minder dan 800 kilometer afleggen. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs mogen 4,5 uur rijden en moeten daarna verplicht een pauze inlassen van minimaal drie kwartier, een tijdbestek waarin de vrachtwagen tot 70% kan opladen. Eerder kondigde Tesla ook een variant aan met een kleinere actieradius, voor een lagere prijs. Op het delivery event werd daar echter met geen woord over gerept.

Hoewel Tesla aangaf dat de Semi een afstand van ruim 800 kilometer kan afleggen met een totaalgewicht van 36 ton, maakte de EV-fabrikant geen cijfers bekend over het gewicht van de truck zelf. Voor transporteurs is dat wel belangrijke informatie om te bepalen hoeveel ton aan vracht ze mogen vervoeren tot ze aan het maximaal toegestane gewicht voor een vrachtwagen komen. Volgens de EU-regelgeving is dat 40 ton, maar er zijn lokale uitzonderingen. In Nederland is het maximaal toegestane gewicht 50 ton.

Ook naar de prijs van de Semi is het nog gissen. Vanaf het begin is de e-truck neergezet als een goedkopere optie voor de EV’s (Electric Vehicles) van gevestigde truckfabrikanten. Volgens verschillende media zou de prijs rond de 200.000 euro liggen. De gemiddelde aanschafkosten van de elektrische vrachtwagens die tot nu toe beschikbaar zijn, liggen al snel boven de 300.000 euro.

Na de eerste presentatie van de Semi in 2017 was Breytner Zero Emission Transport de eerste Nederlandse transporteur die interesse toonde. Het transportbedrijf, dat uitsluitend gebruik maakt van zero-emissievoertuigen, schafte een exemplaar van Tesla’s elektrische truck aan. ‘Als de Semi eenmaal hier komt, geloof ik dat de transportbedrijven in de rij staan’, zegt Marie-José Baartmans, eigenaar van Breytner. ‘Goed voor het milieu en ook nog eens goedkoper. Dan hoef je je klanten niet meer te vertellen: we kunnen groen transport regelen maar het kost helaas wat meer.’

Wanneer de Semi daadwerkelijk naar Europa komt, is echter nog niet bekend. Breytner deed de eerste aanbetaling ruim vijf jaar geleden, maar het bedrijf heeft nog geen idee wanneer hun truck geleverd wordt. ‘Daar wil Tesla geen termijn op plakken’, zegt Baartmans. ‘Ze hebben een hele lijst aan bestellingen in de VS en Canada. Die werken ze eerst af. Daarna pas beginnen ze met Europa. Er zal ook nog wat aan de Semi gesleuteld moeten worden, want hij komt niet naar Europa zoals hij er nu uitziet.’ In totaal maakte Breytner al 20.000 euro over naar Tesla. ‘Daar hebben ze nu Twitter van gekocht volgens mij’, grapt Baartmans. ‘Ik vind dat we een gouden vinkje moeten krijgen.’

Belastingvoordeel

De lancering van de Semi mag dan drie jaar later dan gepland zijn gelukt, toch komt de presentatie voor de Amerikanen precies op tijd. De VS heeft met president Joe Biden een voorstander van elektrisch rijden. Onlangs presenteerde de president een belastingvoordeel tot 40.000 euro voor bedrijven wanneer ze elektrische bedrijfsvoertuigen aanschaffen. De regeling geldt voor voertuigen van boven de 6.350 kilo.

Op de klimaattop in Egypte ondertekende de VS een akkoord om in 2040 alleen nog maar elektrische trucks op de markt te brengen. Op initiatief van Nederland is het verdrag inmiddels door 26 landen geratificeerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement