Nikola schrijft al jaren dieprode cijfers. In 2022 was het verlies 784 miljoen, in 2021 ongeveer 690 miljoen.
Afgelopen jaar was zo’n 100 miljoen van het verlies toe te schrijven aan gestaakte activiteiten. In 2023 liquideerde Nikola zijn eigen batterijproducent Romeo Powers, dat de accupakketten voor de batterijelektrische vrachtwagens produceerde. Die pakketten bleken brandgevaarlijk.
Na diverse accubranden was de fabrikant genoodzaakt om alle trucks terug te roepen en de accu’s te vervangen. Naar verwachting is die operatie eind van het eerste kwartaal klaar en kunnen alle vrachtwagens terug naar hun eigenaren.
Waterstoftruck
Ondanks de monsterverliezen is Nikola positief gestemd. In Q3 2023 leverde de fabrikant namelijk zijn eerste langverwachte waterstoftrucks op. Nikola bouwde 42 exemplaren, waarvan er 35 verkocht werden.
Het feit dat Nikola nog bestaat is al een prestatie op zich. Een jaar geleden, bij de presentatie van de jaarcijfers van 2022, meldde het bedrijf namelijk dat de schatkist leegraakte en het maar de vraag was of ze het eind van het jaar zouden halen. Dankzij een nieuwe emissieronde van aandelen wist Nikola zich voorlopig veilig te stellen.