VELE KLEINE TRADES MAKEN ABC GROOT Rosenfeld overweegt expansie in de Pacific

Wie ABC Containerline zegt, associeert dit meestal onmiddellijk met de Europa – Australie/Nieuw Zeeland-trade, maar in feite is dit slechts een onderdeel van de complexe rond-de-wereld dienst. Anderzijds is deze trade wel het belangrijkste marktsegment van de dienst, goed voor 31,7 procent van de totale omzet. "In winsttermen gesproken ligt de situatie anders" , zegt Tsvi-Vered Rosenfeld, oprichter en eigenaar van de rederij. "De lage vrachten en de hoge operationele kosten m

De ABC (voluit Antwerp Bulk Carriers) rond-de-wereld operatie is in die zin uniek dat ze containers, waaronder veel reefers, en bulklading op diverse grote en kleine trades combineert. Rosenveld licht het concept toe aan de hand van de rotatie: vanuit Europa wordt eerst koers gezet naar Haifa en Singapore. Onder de benaming Med Container Line is ABC actief tussen Europa, Haifa en Ashdod. Ashdod wordt overigens over land via Haifa bediend.

Hoewel de rederij niet is geinteresseerd in de trade tussen Europa en Singapore, is deze aanloop in het Verre Oosten zeer belangrijk: daar worden de containers uit Israel gelost. Via feeders bedient ABC ook andere havens in het Verre Oosten. “De Israel – Verre Oosten route is een trade die in de lift zit” , aldus Rosenveld. In Singapore wordt ook heel wat lading aan boord gezet voor Australie, en worden containers gelost afkomstig uit Amerika.

Conbulk

In Australie/Nieuw Zeeland loopt ABC volgende havens aan: Fremantle (om de twee reizen, Melbourne, Sydney, Auckland en Port Chalmers. Dan gaat het via het Panamakanaal naar New Orleans, Charleston, Philadelphia en Halifax. Tussen Australie en Amerika vervoeren de schepen ook bulk- lading. Het gaat hier vooral om contractlading van Dupont de Nemours, met een jaarlijkse volume van 400.000 tot 500.000 ton. Dat contract loopt nog tot 1997. De bulkvracht, rond de 20.000 ton per afvaart, wordt meestal geladen in Geraldton, Bunbury of soms Fremantle en wordt gelost in Gulfport. De bulkoperaties nemen drie dagen van de totale roundtrip van 89 dagen in.

De schepen werden destijds ook zodanig ontworpen dat er een optimale combinatie van bulklading en containers mogelijk is. Over de Atlantic wordt slechts sporadisch bulk vervoerd. In dat geval gaan de schepen lossen en laden in Rotterdam bij ECT. In negen van de tien gevallen wordt echter Zeebrugge als vaste Benelux-call aangelopen. De tweede vaste Europese aanloophaven is Felixstowe. Het transatlantische stuk van de dienst is dus vooral gericht op containers. “We noteren hier nu gevoelig betere resulaten” , aldus Rosenfeld, “omdat de vrachten als gevolg van het agreement op deze trade met ongeveer dertig procent gestegen zijn.” ABC zelf is overigens geen lid van dit antal

bilisatie- akkoord.

Behalve containers en bulk richt de dienst zich ook zeer sterk op het vervoer van reefercontainers. Vanuit Australie is er een grote reefer- export naar zowel Amerika als Europa. De schepen hebben dan gemiddeld zo’n 300 reefers aan boord. De grootste schepen uit de vloot, bij voorbeeld de ‘Cornelis Verolme’, hebben niet minder dan 610 reeferaansluitingen.

De frequentie van de dienst is een afvaart om de 18 dagen. De ABC-vloot telt zeven schepen, maar de twee kleinste, de ‘Helen’ en ‘Deloris’, worden momenteel op de spotmarkt uitgecharterd. “Met vijf schepen kunnen we de volumes nu aan” , zegt Rosenveld. Zes ervan werden in Belgie gebouwd en varen onder Luxemburgse vlag. De scheepscapaciteit schommelt tussen de 1500 en 1900 teu.

Aandeel

Binnen deze rond-de-wereld dienst neemt Australie/Nieuw Zeeland de belangrijkste plaats in. Wanneer we alle trafieken van/naar dit gebied uit de financiele cijfers halen, zien we dat het hier gaat om zeventig procent van de totale omzet. Het aandeel van de trafiek tussen Europa en Australie/Nieuw Zeeland bedraagt 31 procent. Deze trafiek vult slechts ongeveer de helft van de schepen wanneer ze Europa verlaten. Andere lading aan boord is onder andere Europa/Israel (acht procent van de lading), Amerika/Australie (zeventien procent) en Amerika/Zuid-Oost Azie (tien procent).

Rosenfeld denkt als reder natuurlijk eerder in dollars, dan in teu of marktaandelen. Op sommige korte trades wordt meer winst gemaakt omdat de vaste kosten lager liggen of de concurrentie kleiner is. “Het is een feit dat de vrachten vanuit Europa naar Israel hoger zijn, dan naar Australie, hoewel de afstand erg verschilt,” aldus Rosenveld.

Het vaargebied Europa – Australie staat zwaar onder druk. Misschien leiden de lopende gesprekken wel tot een verbetering, maar ABC neemt daaraan nu zelf niet deel. Rosenfeld stelt ‘dat zijn unieke concept van conbulk zich niet leent tot samenwerking met anderen’.

Verkoop

De dienst is momenteel winstgevend; Rosenfeld laat positieve reisresultaten zien. “Niet alle reders durven dit nu te doen” , grinnikt hij. Toch is vijftig procent van ABC Containerline te koop. “Ik moest zeer grote leningen aangaan toen ik mijn partner TNT heb uitgekocht.” TNT besloot zich enkele jaren terug volledig te gaan concentreren op zijn kernactiviteiten en ABC nam het aandeel over. Ook het schip ‘TNT Express’ veranderde van eigenaar en heet nu ‘Martha II’, vernoemd naar Rosenfeld’s echtgenote.

ABC heeft ondertussen al een Amerikaanse koper voor het pakket gevonden. Op de vraag of de nieuwe mede-eigenaar reeds maritieme activiteiten uitoefent, antwoordt Rosenfeld ontwijkend. “Het gaat hier om investeerders, meer kan ik niet zeggen.” Voor de finalisering van de overname van het belang is het nu nog wachten op de goedkeuring van de Belgische overheid. ABC denkt dat de zaak tegen eind maart rond zal zijn.

Uitbreiding

Samen met de nieuwe partners zal ABC zijn expansieplannen verder uitwerken. Rosenfeld denkt eraan een bijkomende dienst te beginnen met twee of drie schepen tussen Singapore, het Verre Oosten en de Amerikaanse westkust.

Er zullen dit jaar nog geen beslissingen worden genomen omdat hij wil afwachten hoe de vrachten zich gaan ontwikkelen. Er zijn echter al wel tenders gestuurd naar Poolse en Aziatische scheepswerven voor de bouw van twee of drie bijkomende schepen. De kostprijs van deze schepen is echter niet gering gezien van het speciale scheepstype. Rosenfeld rekent in de orde van zestig tot zeventig miljoen dollar per schip.

In de hierboven beschreven rotatie zouden zij terzelfdertijd als feederschip als moederschip ingezet worden. De dienst zou onder andere alle voor het Verre Oosten bestemde lading, zoals die uit Israel, vanuit Singapore kunnen meenemen.

ABC krijgt op die manier ook een verbinding tussen Australie/Nieuw Zeeland en de Amerikaanse westkust. Los daarvan is vooral de Pacific, in de twee richtingen, een belangrijke nieuwe markt. De evolutie van de vrachten daar zal bepalend zijn of ABC deze denkrichting al dan niet in de praktijk omzet.

Met zijn 65 jaar is Rosenfeld nog steeds actief met de rederij bezig. Over enkele jaren gaat hij echter toch geleidelijk afstand doen en de zaak aan zijn zoon Ohad overlaten. Die regelt nu alle ABC-activiteiten in Amerika. Ohad wordt dan de tweede Rosenfeld aan het roer van deze in 1978 opgerichte Belgische rederij.

Foto: Oprichter en eigenaar van ABC Containerline Tsvi-Vered Rosenfeld, naast het schilderij van de bulkcarrier ‘Martha’, genoemd naar zijn echtgenote. (foto: Koen Fasseur)

Foto: De ‘Cornelis Verolme’ van 1800 teu, is een van de vijf schepen die in de ABC dienst varen. Rosenfeld noemde dit schip naar zijn Nederlandse vriend en scheepsbouwer, met wie hij vroeger regelmatig samenwerkte. (foto: Stefan Verberckmoes)

STEFAN VERBERCKMOES

Oprichter en eigenaar van ABC Containerline Tsvi-Vered Rosenfeld, naast het schilderij van de bulkcarrier ‘Martha’, genoemd naar zijn echtgenote. (foto: Koen Fasseur) .

De ‘Cornelis Verolme’ van 1800 teu, is een van de vijf schepen die in de ABC dienst varen. Rosenfeld noemde dit schip naar zijn Nederlandse vriend en scheepsbouwer, met wie hij vroeger regelmatig samenwerkte. (foto: Stefan Verberckmoes)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

VELE KLEINE TRADES MAKEN ABC GROOT Rosenfeld overweegt expansie in de Pacific | NT

VELE KLEINE TRADES MAKEN ABC GROOT Rosenfeld overweegt expansie in de Pacific

Wie ABC Containerline zegt, associeert dit meestal onmiddellijk met de Europa – Australie/Nieuw Zeeland-trade, maar in feite is dit slechts een onderdeel van de complexe rond-de-wereld dienst. Anderzijds is deze trade wel het belangrijkste marktsegment van de dienst, goed voor 31,7 procent van de totale omzet. "In winsttermen gesproken ligt de situatie anders" , zegt Tsvi-Vered Rosenfeld, oprichter en eigenaar van de rederij. "De lage vrachten en de hoge operationele kosten m

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu