Eerste ulcs op de trans-Pacific

Rederij

De Zwitserse rederij MSC zet als eerste een ultra large container ship (ulcs) in tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika. Het gaat om de 12.552 teu grote ‘MSC Fabiola’.

De vloot van MSC telt intussen al 39 eenheden met een capaciteit van meer dan 12.500 teu. In de loop van dit jaar komen er nog extra megaschepen bij, zodat de rederij deze zomer kans krijgt naast de vier bestaande loops met dergelijke schepen tussen het Verre Oosten en Europa (Silk, Lion, Dragon en Tiger Services) ook nog een vijfde dienst te beginnen.

Tot nu toe werden ulcs niet op de trans-Pacific ingezet, omdat het aantal aanloophavens aan Amerikaanse kant beperkt is waardoor de volumes per aanloop erg groot zijn. MSC hevelt nu toch als eerste een schip van meer dan 12.500 teu naar dat vaargebied. De ‘MSC Fabiola’ gaat varen in de Pearl River Express Service, die samen met CMA CGM wordt verzorgd.

Deze dienst verbindt de Chinese havens Fuzhou, Xiamen, Chiwan, Hongkong en Yantian met Long Beach en Oakland. Normaliter worden er very large container ships (vlcs) met een capaciteit van 8.000 tot 9.200 teu ingezet.

Ook de 11.660 teu grote ‘MSC Francesca’ volgt de ‘MSC Fabiola’ (foto) binnenkort naar de trans-Pacific. Tot nu toe waren de grootste containerschepen die op de Noord-Amerikaanse westkust voeren de schepen van het type ‘Margrethe Maersk’ (10.000 teu). De twee MSC-boten worden in de Lion Service op Noord-Europa vervangen door nieuwe tonnage van 13.000 – 14.000 teu.

De trans-Pacific is het tweede vaargebied dat ulcs krijgt, omdat er tussen het Verre Oosten en Noord-Europa een overaanbod aan capaciteit is. Eerder besloten UASC, China Shipping en CMA CGM al om schepen van 13.000 teu te gaan inzetten tussen het Midden- en het Verre Oosten.

Eerste ulcs op de trans-Pacific | NT

Eerste ulcs op de trans-Pacific

Rederij

De Zwitserse rederij MSC zet als eerste een ultra large container ship (ulcs) in tussen het Verre Oosten en de westkust van Noord-Amerika. Het gaat om de 12.552 teu grote ‘MSC Fabiola’.

De vloot van MSC telt intussen al 39 eenheden met een capaciteit van meer dan 12.500 teu. In de loop van dit jaar komen er nog extra megaschepen bij, zodat de rederij deze zomer kans krijgt naast de vier bestaande loops met dergelijke schepen tussen het Verre Oosten en Europa (Silk, Lion, Dragon en Tiger Services) ook nog een vijfde dienst te beginnen.

Tot nu toe werden ulcs niet op de trans-Pacific ingezet, omdat het aantal aanloophavens aan Amerikaanse kant beperkt is waardoor de volumes per aanloop erg groot zijn. MSC hevelt nu toch als eerste een schip van meer dan 12.500 teu naar dat vaargebied. De ‘MSC Fabiola’ gaat varen in de Pearl River Express Service, die samen met CMA CGM wordt verzorgd.

Deze dienst verbindt de Chinese havens Fuzhou, Xiamen, Chiwan, Hongkong en Yantian met Long Beach en Oakland. Normaliter worden er very large container ships (vlcs) met een capaciteit van 8.000 tot 9.200 teu ingezet.

Ook de 11.660 teu grote ‘MSC Francesca’ volgt de ‘MSC Fabiola’ (foto) binnenkort naar de trans-Pacific. Tot nu toe waren de grootste containerschepen die op de Noord-Amerikaanse westkust voeren de schepen van het type ‘Margrethe Maersk’ (10.000 teu). De twee MSC-boten worden in de Lion Service op Noord-Europa vervangen door nieuwe tonnage van 13.000 – 14.000 teu.

De trans-Pacific is het tweede vaargebied dat ulcs krijgt, omdat er tussen het Verre Oosten en Noord-Europa een overaanbod aan capaciteit is. Eerder besloten UASC, China Shipping en CMA CGM al om schepen van 13.000 teu te gaan inzetten tussen het Midden- en het Verre Oosten.