De koude lijn verwerkt het ruwe staal tot halfafgewerkte en afgewerkte producten. Dit is zeer gespecialiseerde arbeid. Volgens de directie moeten zeven van de twaalf bedrijfsonderdelen dicht. Deze mededeling is een tweede zware tegenslag voor de fabriek in Luik, waar in 2011 al de warme lijn werd gesloten.

De vakbonden zagen de afgelopen dagen de bui al hangen toen ze vernamen dat Europees ceo Robrecht Himpe in Brussel was gearriveerd met een somber gezicht, aldus de Waalse krant La Libre. Hij informeerde daar gisteren de federale vice-premiers en de federale minister voor werkgelegenheid over het voornemen.

Om het ontslag in goede banen te leiden, wordt nu de zogenaamde ‘Renault-procedure’ opgestart.

De Waalse minister voor Economie Jean-Claude Marcourt reageerde “zeer verontrust” op het nieuws. Hij heeft in 2011 vergeefs geprobeerd de warme lijn in Luik te redden en moet nu toezien dat ook de koude lijn grotendeels verdwijnt. Vooraf was hij niet op de hoogte gebracht van het slechte nieuws.