In de versnellingscommissie zijn de industrie, brancheverenigingen en de overheid vertegenwoordigd. Het doel is om te helpen de infrastructuur en andere maatregelen in tijden van laagwater te verbeteren.

De basis is het ‘Actieplan Laagwater Rijn’, dat werd opgesteld na het laagwater van 2018. In dat plan is bijvoorbeeld opgenomen dat de voorspelling van de waterstanden nauwkeuriger moet gaan gebeuren, zodat het binnenvaartvervoer beter vooruit te plannen is. Ook gaat het Duitse verkeersministerie onderzoeken of de bouw van minder diep gelegen schepen financieel kan worden ondersteund.

Hard hoofd

De branchevereniging van binnenvaartschippers heeft een hard hoofd in de effecten van een subsidie voor nieuwe schepen: ‘we kunnen niet voor elke rivier het juiste schip bouwen. Niet alleen de route is een beperkende factor, maar ook sluisbreedtes en kolklengtes.’

Ondanks dit initiatief zal het nog wel zo’n tien jaar duren voordat de echte knelpunten langs het lastige deel van de Rijn (tussen Mainz en St. Goar) zijn weggewerkt. Oorspronkelijk was de oplevering gepland voor de tweede helft van de jaren ’20, dat wordt pas in de jaren ’30.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement