De wand wordt gesloopt met behulp van springstoffen, die in twee series van twintig seconden gaan ploffen. Voor deze techniek is gekozen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Niettemin verwacht NMT dat het wegverkeer hinder van de operatie kan ondervinden. Om veiligheidsredenen wordt het parkeerterrein aan de Binnenvaartweg afgesloten.
De bouwers hebben begin dit jaar al een reeks proefploffen uitgevoerd om te bepalen hoeveel springstof er nodig is om de uit 1910 daterende sluismuur te slopen. Ook is toen vastgesteld op welke afstand van elkaar de ‘patronen’ geplaatst moeten worden en met welke intervallen die tot ontploffing worden gebracht.
Tijdens de operatie een veiligheidszone van 300 meter rondom de plofplek vrij van verkeer blijven en in de Oostsluis mogen dan geens schepen liggen. Het wegverkeer, fietsers en voetgangers worden voor elke plof gedurende maximaal een half uur tegengehouden. Gemotoriseerd verkeer kan eventueel als alternatieve route gebruikmaken van de Sluiskiltunnel.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?