Europees platform moet schippers helpen groenere routes te kiezen

River Information System

Informatie over de beschikbaarheid van walstroom of alternatieve brandstoffen in binnenhavens moet worden opgenomen in het European River Information System (EuRIS). Momenteel wordt het systeem gebruikt voor vaarweginformatie. De Europese Commissie heeft eind januari een voorstel gedaan meer data op te nemen om zo schippers te helpen groenere keuzes te maken.

De online dienst bundelt realtime vaarweginformatie, daar moet meer data bijkomen. Foto: Shutterstock

In het EuRIS kunnen schippers informatie vinden over 13.000 kilometer aan Europese vaarwegen en rivieren en zo’n 250 binnenhavens. De online dienst bundelt realtime vaarweginformatie vanuit dertien Europese landen. Binnenvaartschippers kunnen het gebruiken voor hun route- en reisplanning. Vooral voor wie over grenzen vaart is het systeem praktisch, omdat het informatie bundelt waarvoor vaarweggebruikers voorheen verschillende sites en bronnen in de verschillende landen moesten raadplegen.

De Europese Commissie wil nu het systeem verder ‘moderniseren’, hiervoor ligt een voorstel van 34 pagina’s klaar. Het parlement en lidstaten moeten nog akkoord gaan met het voorstel. Informatie vanuit deze landen zijn op EuRIS te vinden: België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Luxemburg,  Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië.

Walstroom

De modernisering houdt in dat behalve route informatie er ook data wordt opgenomen over vracht, aankomst- en vertrektijden en de beschikbaarheid van walstroom en bunkermogelijkheden in binnenhavens.

De informatie moet bijdragen aan het maken van ‘groenere’ keuzes door de sector. Het delen van deze data sluit aan bij de ambities van de Green Deal van de EU. De wijziging is bovendien onderdeel van het actieplan van de EU om meer lading via de binnenvaart te vervoeren.

‘Moderne rivierinformatiesystemen zullen exploitanten en kapiteins van binnenvaartschepen helpen beter en gemakkelijker te communiceren met havenexploitanten en autoriteiten en hun reizen beter te plannen en uit te voeren’, zegt Adina Vălean, de EU-Commissaris voor Transport, over het voorstel. De kosten: een eenmalige investering van 18 miljoen euro, daar komen nog jaarlijkse onderhoudskosten bij die tussen 2025 en 2050 uitkomen op nog eens 75 miljoen euro.

Europees platform moet schippers helpen groenere routes te kiezen | NT

Europees platform moet schippers helpen groenere routes te kiezen

River Information System

Informatie over de beschikbaarheid van walstroom of alternatieve brandstoffen in binnenhavens moet worden opgenomen in het European River Information System (EuRIS). Momenteel wordt het systeem gebruikt voor vaarweginformatie. De Europese Commissie heeft eind januari een voorstel gedaan meer data op te nemen om zo schippers te helpen groenere keuzes te maken.

De online dienst bundelt realtime vaarweginformatie, daar moet meer data bijkomen. Foto: Shutterstock

In het EuRIS kunnen schippers informatie vinden over 13.000 kilometer aan Europese vaarwegen en rivieren en zo’n 250 binnenhavens. De online dienst bundelt realtime vaarweginformatie vanuit dertien Europese landen. Binnenvaartschippers kunnen het gebruiken voor hun route- en reisplanning. Vooral voor wie over grenzen vaart is het systeem praktisch, omdat het informatie bundelt waarvoor vaarweggebruikers voorheen verschillende sites en bronnen in de verschillende landen moesten raadplegen.

De Europese Commissie wil nu het systeem verder ‘moderniseren’, hiervoor ligt een voorstel van 34 pagina’s klaar. Het parlement en lidstaten moeten nog akkoord gaan met het voorstel. Informatie vanuit deze landen zijn op EuRIS te vinden: België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Luxemburg,  Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië.

Walstroom

De modernisering houdt in dat behalve route informatie er ook data wordt opgenomen over vracht, aankomst- en vertrektijden en de beschikbaarheid van walstroom en bunkermogelijkheden in binnenhavens.

De informatie moet bijdragen aan het maken van ‘groenere’ keuzes door de sector. Het delen van deze data sluit aan bij de ambities van de Green Deal van de EU. De wijziging is bovendien onderdeel van het actieplan van de EU om meer lading via de binnenvaart te vervoeren.

‘Moderne rivierinformatiesystemen zullen exploitanten en kapiteins van binnenvaartschepen helpen beter en gemakkelijker te communiceren met havenexploitanten en autoriteiten en hun reizen beter te plannen en uit te voeren’, zegt Adina Vălean, de EU-Commissaris voor Transport, over het voorstel. De kosten: een eenmalige investering van 18 miljoen euro, daar komen nog jaarlijkse onderhoudskosten bij die tussen 2025 en 2050 uitkomen op nog eens 75 miljoen euro.