In deze editie van Brand Stories vertelt BAS World over de opbouw en groei van het Brabantse familiebedrijf.. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

BAS World is de naam waaronder sinds een jaar of twee de bekende bedrijfsnamen BAS Trucks, BAS Vans en BAS Machinery vallen. Het bedrijf, dat 60 jaar geleden als Brabantse Automobiel Service begon, heeft met verregaande digitalisering (er werken alleen al zo’n 80 IT-specialisten aan de platformservice) een wereldwijd online platform opgezet dat de verkoper én de koper van trucks, busjes, bedrijfswagens, machines en landbouwwerktuigen volledig ontzorgt, legt commercieel directeur Wouter van Heertum uit.

Volledige ontzorging

BAS World heeft haar groei de laatste jaren met name te danken aan de toename van het aandeel voertuigen dat wordt verkocht op commissiebasis. Van Heertum legt uit: ‘BAS World biedt verkopers de mogelijkheid om hun voertuigen door ons te laten verkopen tegen een commissie. BAS World adviseert de klant een verkoopprijs, adverteert het wereldwijd en verzorgt het gehele verkoopproces tot en met de levering bij de eindklant.’

Dit concept zorgt ervoor dat aanbieders uiteindelijk meer aan opbrengst overhouden dan wanneer voertuigen direct aan de handel worden verkocht, zonder dat ze er zelf tijd aan hoeven te besteden. Van Heertum: ‘Tevens is het bij BAS World mogelijk om tot maar liefst 70% van de verwachte verkoopprijs vooraf al uitbetaald te krijgen, zodat je de combinatie van snel geld en een goede opbrengst hebt. De overige 30% wordt uitbetaald als het voertuig is verkocht door ons.’ Gemiddeld worden voertuigen binnen 50 dagen verkocht.

Nu al wordt 75% van het aanbod online verhandeld, en de verwachting van Van Heertum is dat dat percentage verder groeit. ‘Mensen gaan steeds meer over op online. Dan is het belangrijk dat je een transparant, betrouwbaar en kwalitatief aanbod hebt. Het online verhandelen scheelt de aanbieder en de koper een hoop tijd. Daarom ook breiden wij ons platform nu uit. Met online verkopen bedoelen we dat de koper het product niet fysiek gezien heeft voordat hij aankoopt, terwijl er wel behoefte blijft aan contact. Daar speelt BAS World met een 18-talig verkoopteam goed op in.’

Grootste (kopers)bereik

BAS World garandeert aanbieders dat ze via het platform de meeste kopers bereiken. Naast de eigen site, het klantenbestand en de online marketingactiviteiten is BAS World namelijk ook gelinkt aan alle relevante advertentieportalen wereldwijd waar de voertuigen eveneens op geadverteerd worden. Dat zorgt ervoor dat een voertuig altijd en overal vindbaar is, in welk deel van de wereld dan ook.

In Veghel staat momenteel een groot deel van de voorraad op het terrein van BAS World. ‘We zijn nu al de grootste showroom van Europa met alleen al in Veghel zo’n 3.500 voertuigen op vrije voorraad. En straks met de buitenlandse vestigingen erbij groeit dat alleen maar verder’, zegt Van Heertum. ‘Het is een unieke kracht van BAS World voor de verkoper, gezien de tijd en kosten die hij daarmee bespaart.’

In Veghel staat momenteel een groot deel van de voorraad op het terrein van BAS World. Foto: BAS World

Hele wereld

De gebruikte en nieuwe voertuigen die BAS World verhandelt, komen van over de hele wereld, en gaan over de hele wereld. Zo’n 80% van de omzet wordt in het buitenland gerealiseerd. Daarom ook gaat BAS World dit jaar in Europa meerdere locaties openen waar aanbieders hun voertuigen kunnen inleveren voor verkoop en kopers voertuigen kunnen bezichtigen en afhalen. ‘We doen dat samen met gerenommeerde partners op die locaties die al een netwerk hebben, die bewezen hebben hetzelfde kwaliteits­niveau te kunnen bieden als wij. We komen als het ware naar de klant toe’, verklaart Van Heertum. ‘En we voorkomen onnodige transportkosten dwars door Europa. Wij sluiten onze ogen niet voor de klimaattransitie, en deze oplossing zorgt voor minder transport, en dus ook minder CO2-uitstoot.’

Via BAS World worden ook steeds meer nieuwe voertuigen en producten aangeboden. ‘We zijn een verlengstuk van de fabrikant, een extra afzetkanaal waarbij we vooral inspelen op de behoefte van kopers die snel en gemakkelijk iets wat direct leverbaar is willen aankopen. Dat maakt dat je als klant uit een breed aanbod kunt kiezen, zowel nieuw als gebruikt, en de volgende dag al kunt rijden.’

Geodis is een van de klanten die regelmatig werkt met BAS World. Geodis Benelux-directeur Mark van den Assem over zijn ervaringen met het Veghelse bedrijf: ‘Door het grote kopersbereik van BAS World worden onze voertuigen snel verkocht tegen marktconforme prijzen. Dat is een enorme plus.’ Ook Prezero is een trouwe en tevreden klant van BAS World. CEO Christian Kampman: ‘Alles is transparant bij BAS World, en er wordt enorm snel doorontwikkeld in het platform.’

Dit verhaal is aan u verteld door BAS World.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.