In 2019 liet Port of Zwolle nog een een flinke groei in de containeroverslag zien. Die ging van 138.000 teu in 2018 naar 201.000 teu in 2019.

Containers

Port of Zwolle laat weten dat de voornaamste oorzaak van de daling in containers is dat de productie in China stil kwam te liggen tijdens de eerste lockdown. Er was volgens het havenbedrijf geen aanvoer meer. Ook de sluiting van de retailwinkels in Nederland was van grote invloed hierop. ‘Producten die gekenmerkt worden als impulsaankopen werden niet meer gekocht en niet meer aangevoerd. Deze producten werden ook later niet meer extra ingevoerd om verkocht te worden’, zo bericht het havenbedrijf.

Jeroen van den Ende, CEO van Port of Zwolle, spreekt over veel 40-voeters uit China die niet aankwamen. ‘Het eerste halfjaar was gewoon een stuk minder en dat hebben we niet meer in kunnen halen.’ Ondanks de dalingen vindt Van den Ende dat de havens gezien de coronapandemie er ‘redelijk goed doorheen gekomen zijn’.

Bulk

De overslagcijfers van bulk (de overslag van droge en natte bulk, stukgoederen en projectlading) zijn licht gedaald in 2020. In 2019 werd er nog 7 miljoen ton overgeslagen tegenover 6,4 miljoen ton vorig jaar; een daling van 8,5%.

Port of Zwolle zegt zich dit jaar te richten op digitalisering van de binnenvaart en havengelden. Ook wordt ingezet op circulaire haven- en bedrijventerreinontwikkeling door het stimuleren van bijvoorbeeld recyclen of op een groene manier stroom op te wekken.

Van den Ende verwacht dat 2021 een beter jaar wordt, maar stelt dat dit wel afhankelijk is van hoe de coronacrisis en de wereldeconomie zich ontwikkelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding