Doordat de vraag naar lng als koolstofarme brandstof is toegenomen, komen de bestaande tankwagen-laadstations op de terminal in de buurt van hun maximumcapaciteit. In 2017 werden er 1.450 tank-opleggers geladen, dit jaar zal het aantal vullingen van tankwagens wellicht oplopen tot zo’n 6.000. Daarmee nadert de bezettingsgraad de maximumcapaciteit van 8.000 laadbeurten.

Laadcapaciteit

Uit een vorige zomer uitgevoerde bevraging naar de marktinteresse voor laadbeurten van lng-tankwagens op de lng-terminal in Zeebrugge bleek een sterke vraag om in de toekomst aanzienlijk meer laadbeurten te boeken. ‘Dankzij de extra laadstations zal de markt op voldoende laadcapaciteit kunnen blijven rekenen om aan de stijgende vraag te voldoen’, meldt Fluxys. De nieuwe laadstations moeten beschikbaar zijn in 2024.

De belangrijkste factor in de vraag zijn de snelgroeiende vrachtwagenvloot op lng en de navenante toename van lng-tankstations. Vrachtvervoersbedrijven stappen over op vrachtwagens op lng om hun activiteiten binnen de uitstootnormen te houden en het aantal lng-tankstations in Europa is de afgelopen vijf jaar verviervoudigd tot bijna 350.

Schepen

Opleggers laden op de terminal in Zeebrugge lng om tankstations te bevoorraden voor vrachtwagens die op lng rijden. De laadbeurten dienen ook voor de bevoorrading van schepen die op lng varen en van afgelegen industrie zonder aansluiting op het gasnet. Een andere optie is om lng-containers te laden voor verder intermodaal vervoer per trein of schip.

Sinds vorig jaar is de Zeebrugse terminal de eerste in Europa die officieel is gecertificeerd om bio-lng beschikbaar te maken. Dat is koolstofneutraal en biedt zowel vrachtvervoersbedrijven als rederijen de mogelijkheid de stap naar volledige decarbonisering te zetten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding