Bij Terneuzen bouwt Rijkswaterstaat de Nieuwe Sluis. Die moet zorgen voor een betere toegang voor en een snellere doorstroming van scheepvaartverkeer vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het westelijke deel van het oude complex werd vorig jaar in maart opgeblazen maar daarbij is te veel springstof gebruikt. Uit onderzoek bleek dat er in de voorbereiding ‘een aantal verkeerd gekozen uitgangspunten’ was gebruikt.

Voordat de oostelijke kolkwand van de oude sluis wordt opgeblazen voert Rijkswaterstaat vijf ‘proefploffen’ uit. Er zijn trillingsmeters in de omgeving van de sluis geplaatst. Na elke ontploffing worden de trillingen gemeten. Als die binnen de grenzen blijven, wordt voor elke volgende plof steeds wat meer springstof gebruikt. De resultaten van de metingen worden gebruikt voor de nadere voorbereiding van het definitieve opblazen van de kolkwand, naar verwachting gaat dat nog dit jaar gebeuren.

De uitkijktoren op het sluizencomplex is van woensdag tot vrijdagmorgen gesloten. Wegverkeer en voetgangers worden telkens als er wordt geploft tegengehouden. De scheepvaart kan gebruikmaken van een andere sluiskolk. Rijkswaterstaat verwacht dat omwonenden wel iets zullen merken van de reeks proefexplosies.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement