Antwerpse haven: ‘Toegangswegen afsluiten totaal onaanvaardbaar’

'Gijzeling door landbouwers'

‘Alle toegangswegen naar en van de Antwerpse haven afsluiten is totaal onaanvaardbaar’, aldus Annick de Ridder, voorzitter van de Raad van Bestuur van de haven van Antwerpen, in een reactie op protesterende boeren die op dinsdag met zo’n 500 trekkers de toegangswegen tot de haven blokkeren. Pieter Leuridan van werkgeverskoepel Alfaport Voka rekent voor dat de schade voor bedrijven in de haven in de ’tientallen miljoenen’ loopt.

Havenschepen Annick De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers. Foto: Jonas Roosens, Belga (via ANP)

De zogeheten ‘filterblokkades’ richten zich vooral op vrachtwagens; personenauto’s en bussen mogen wel doorrijden. De politie vraagt de vrachtwagenchauffeurs om de rechterrijstrook te gebruiken zodat ander autoverkeer de andere rijstrook kan gebruiken. De verwachting is dat de blokkade vandaag nog de hele dag zal aanhouden.

Volgens woordvoerder Leuridan van Alfaport Voka is er van filteren in de praktijk weinig te merken. ‘Ook al mag je erdoor, je komt eerst in een kilometerslange file terecht waardoor het effectief een volledige blokkade is.’

Financiële- en reputatieschade

Havenschepen De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers. ‘Het volledig afsluiten van openbare infrastructuur en bedrijven valt niet onder de uitoefening van betogingsrecht. (…) Deze vraag staat volledig los van onze haven, haar bedrijven en werknemers.’ De Ridder zegt ‘begrip op te brengen’ voor de ongerustheid die leeft bij boeren, maar niet voor de blokkeerprotesten. ‘Rond de tafel gaan is hierbij de boodschap, wat de Vlaamse regering momenteel ook doet’, aldus De Ridder.

Het is nu nog te vroeg om aan te geven hoe groot de impact en financiële schade zal bedragen door deze blokkade, aldus woordvoerder Eelke Verbeelen van de Antwerpse haven. ‘De schade kan oplopen tot miljoenen euro’s. Het gaat ook om reputatieschade die we hierdoor oplopen, omdat bedrijven ons als minder betrouwbaar ervaren en wellicht gaan zoeken naar alternatieven’, zegt Verbeelen. De haven meldt de situatie continu te monitoren, ook met het oog op de veiligheid.

Leuridan heeft het alvast over ’tientallen miljoenen’. ‘Bij een volledige blokkade gaat het om 80 miljoen per dag. Nu is de haven deels niet bereikbaar, maar de schade is alsnog echt aanzienlijk.’

Respect afdwingen

De Belgische boeren zeggen gekozen te hebben voor de Antwerpse haven als plaats van protest vanwege het ‘respect dat havenbedrijven’ genieten voor hun bijdrage aan de economie, respect dat de boeren ook opeisen. Na de blokkade van de haven van Zeebrugge vorige week is het voor Alfaport Voka geen verrassing dat Antwerpen nu de klos is. ‘Gister begon het al te zoemen in de whatsappgroepen, we hebben daarom de leden ingelicht dat het risico groot was dat het vandaag prijs zou zijn zodat zij zich waar mogelijk konden voorbereiden.’

Leuridan zegt dat de boeren zich vandaag ‘vergissen in de vijand’. ‘De industrie in Antwerpen wordt evengoed hard geraakt door het stikstofakkoord en Europese regelgeving. Het is voor iedereen aanpassen en bijsturen. Nu moeten bedrijven in de haven er dubbel voor opdraaien.’

Linkeroever en rechteroever

De blokkades treffen verschillende plaatsen in de haven, zowel op de linker- als de rechteroever, waardoor er grote verkeershinder is en er kilometers lange files staan rondom het gebied. De protestacties spelen zich af op de Noordlandbrug, de afrit Stabroek, zone Luithaegen, Kastelweg, Hollands Complex, aan de linkeroever aan de Waaslandhaven Noord en rotonde Waaslandhaven Zuid.

De landbouworganisaties nemen niet actief deel aan de protestacties in de haven, maar hebben wel begrip voor deze spontane acties, meldt het Gazet van Antwerpen. De Belgische boeren hebben de afgelopen weken al verschillende acties gevoerd, onder andere op de snelwegen en voor de haven van Zeebrugge.

Antwerpse haven: ‘Toegangswegen afsluiten totaal onaanvaardbaar’ | NT

Antwerpse haven: ‘Toegangswegen afsluiten totaal onaanvaardbaar’

'Gijzeling door landbouwers'

‘Alle toegangswegen naar en van de Antwerpse haven afsluiten is totaal onaanvaardbaar’, aldus Annick de Ridder, voorzitter van de Raad van Bestuur van de haven van Antwerpen, in een reactie op protesterende boeren die op dinsdag met zo’n 500 trekkers de toegangswegen tot de haven blokkeren. Pieter Leuridan van werkgeverskoepel Alfaport Voka rekent voor dat de schade voor bedrijven in de haven in de ’tientallen miljoenen’ loopt.

Havenschepen Annick De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers. Foto: Jonas Roosens, Belga (via ANP)

De zogeheten ‘filterblokkades’ richten zich vooral op vrachtwagens; personenauto’s en bussen mogen wel doorrijden. De politie vraagt de vrachtwagenchauffeurs om de rechterrijstrook te gebruiken zodat ander autoverkeer de andere rijstrook kan gebruiken. De verwachting is dat de blokkade vandaag nog de hele dag zal aanhouden.

Volgens woordvoerder Leuridan van Alfaport Voka is er van filteren in de praktijk weinig te merken. ‘Ook al mag je erdoor, je komt eerst in een kilometerslange file terecht waardoor het effectief een volledige blokkade is.’

Financiële- en reputatieschade

Havenschepen De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers. ‘Het volledig afsluiten van openbare infrastructuur en bedrijven valt niet onder de uitoefening van betogingsrecht. (…) Deze vraag staat volledig los van onze haven, haar bedrijven en werknemers.’ De Ridder zegt ‘begrip op te brengen’ voor de ongerustheid die leeft bij boeren, maar niet voor de blokkeerprotesten. ‘Rond de tafel gaan is hierbij de boodschap, wat de Vlaamse regering momenteel ook doet’, aldus De Ridder.

Het is nu nog te vroeg om aan te geven hoe groot de impact en financiële schade zal bedragen door deze blokkade, aldus woordvoerder Eelke Verbeelen van de Antwerpse haven. ‘De schade kan oplopen tot miljoenen euro’s. Het gaat ook om reputatieschade die we hierdoor oplopen, omdat bedrijven ons als minder betrouwbaar ervaren en wellicht gaan zoeken naar alternatieven’, zegt Verbeelen. De haven meldt de situatie continu te monitoren, ook met het oog op de veiligheid.

Leuridan heeft het alvast over ’tientallen miljoenen’. ‘Bij een volledige blokkade gaat het om 80 miljoen per dag. Nu is de haven deels niet bereikbaar, maar de schade is alsnog echt aanzienlijk.’

Respect afdwingen

De Belgische boeren zeggen gekozen te hebben voor de Antwerpse haven als plaats van protest vanwege het ‘respect dat havenbedrijven’ genieten voor hun bijdrage aan de economie, respect dat de boeren ook opeisen. Na de blokkade van de haven van Zeebrugge vorige week is het voor Alfaport Voka geen verrassing dat Antwerpen nu de klos is. ‘Gister begon het al te zoemen in de whatsappgroepen, we hebben daarom de leden ingelicht dat het risico groot was dat het vandaag prijs zou zijn zodat zij zich waar mogelijk konden voorbereiden.’

Leuridan zegt dat de boeren zich vandaag ‘vergissen in de vijand’. ‘De industrie in Antwerpen wordt evengoed hard geraakt door het stikstofakkoord en Europese regelgeving. Het is voor iedereen aanpassen en bijsturen. Nu moeten bedrijven in de haven er dubbel voor opdraaien.’

Linkeroever en rechteroever

De blokkades treffen verschillende plaatsen in de haven, zowel op de linker- als de rechteroever, waardoor er grote verkeershinder is en er kilometers lange files staan rondom het gebied. De protestacties spelen zich af op de Noordlandbrug, de afrit Stabroek, zone Luithaegen, Kastelweg, Hollands Complex, aan de linkeroever aan de Waaslandhaven Noord en rotonde Waaslandhaven Zuid.

De landbouworganisaties nemen niet actief deel aan de protestacties in de haven, maar hebben wel begrip voor deze spontane acties, meldt het Gazet van Antwerpen. De Belgische boeren hebben de afgelopen weken al verschillende acties gevoerd, onder andere op de snelwegen en voor de haven van Zeebrugge.