Haven Rotterdam wil leidingen voor waterstof naar vliegveld aanleggen

Doel is schonere luchtvaart

Het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport gaan samenwerken voor het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstoffen op vliegvelden. Met de samenwerking willen het havenbedrijf en de luchthaven dat Rotterdam een kennisgebied wordt voor het verduurzamen van de luchtvaart in Europa. De opgedane kennis en ervaring moeten bruikbaar worden voor grotere luchthavens als Schiphol.

Via buisleidingen moet waterstof in de toekomst vanuit de haven rechtstreeks naar het vliegveld gaan. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Het havenbedrijf en de luchthaven willen onder meer infrastructuur bouwen om waterstof te transporteren van de haven naar de luchthaven. Dat maakt het mogelijk om vliegtuigen op waterstof te laten vliegen. De eerste proeven met waterstof zijn volgens het havenbedrijf al gepland.

Het havenbedrijf en de luchthaven werken ook aan het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstoffen die bijgemengd kunnen worden met gewone brandstof. Het Havenbedrijf Rotterdam meldde vorig jaar juni een landelijk waterstofnetwerk aan te gaan leggen. Dat moet grote industriële regio’s in Nederland en andere landen in Noordwest-Europa met elkaar verbinden. Uiteindelijk wordt het netwerk 1200 kilometer lang en zal grotendeels bestaan uit bestaande aardgasleidingen.

In de haven van Rotterdam wordt zowel duurzame kerosine op basis van biobased grondstoffen (SAF genaamd) als waterstof geproduceerd en geïmporteerd door diverse partijen. Bedrijven als Shell, Neste, Varo, UPM en BP hebben hiervoor aankondigingen gedaan en de eerste fabrieken zijn momenteel in aanbouw.

Haven Rotterdam wil leidingen voor waterstof naar vliegveld aanleggen | NT

Haven Rotterdam wil leidingen voor waterstof naar vliegveld aanleggen

Doel is schonere luchtvaart

Het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport gaan samenwerken voor het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstoffen op vliegvelden. Met de samenwerking willen het havenbedrijf en de luchthaven dat Rotterdam een kennisgebied wordt voor het verduurzamen van de luchtvaart in Europa. De opgedane kennis en ervaring moeten bruikbaar worden voor grotere luchthavens als Schiphol.

Via buisleidingen moet waterstof in de toekomst vanuit de haven rechtstreeks naar het vliegveld gaan. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Het havenbedrijf en de luchthaven willen onder meer infrastructuur bouwen om waterstof te transporteren van de haven naar de luchthaven. Dat maakt het mogelijk om vliegtuigen op waterstof te laten vliegen. De eerste proeven met waterstof zijn volgens het havenbedrijf al gepland.

Het havenbedrijf en de luchthaven werken ook aan het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstoffen die bijgemengd kunnen worden met gewone brandstof. Het Havenbedrijf Rotterdam meldde vorig jaar juni een landelijk waterstofnetwerk aan te gaan leggen. Dat moet grote industriële regio’s in Nederland en andere landen in Noordwest-Europa met elkaar verbinden. Uiteindelijk wordt het netwerk 1200 kilometer lang en zal grotendeels bestaan uit bestaande aardgasleidingen.

In de haven van Rotterdam wordt zowel duurzame kerosine op basis van biobased grondstoffen (SAF genaamd) als waterstof geproduceerd en geïmporteerd door diverse partijen. Bedrijven als Shell, Neste, Varo, UPM en BP hebben hiervoor aankondigingen gedaan en de eerste fabrieken zijn momenteel in aanbouw.