Dit artikel verder lezen?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bent u al abonnee van NT ?
Het Europees Parlement voelt ervoor om langere en zwaardere vrachtwagens toe te laten op bepaalde routes in Europa. De parlementscommissie Verkeer heeft donderdag steun gegeven aan het idee.
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
voer 48 urige werkweek nu alvast in en ga van die werkweken van 60 uur of meer af ik rij adr en maak weken van 60 uur of meer en als ik korter wil werken met een vaste dag vrij krijg ik een contract van 32 uur aangeboden
De toekomst van het transport is gebaat bij een intensieve samenwerking tussen de weg- en spoorpartijen. Dit initiatief moet door de partijen, includies de logistic service providers, zelf geinitieerd worden. Noodplannen kunnen in een later stadium nog uit de kast gehaald worden.
Noodplannen helpen zeker niet. De geschiedenis heeft dat geleerd neem bijvoorbeeld RSV waarin heel veel overheidsgeld is geïnvesteerd en uiteindelijk nog niets heeft opgeleverd.
Dat een branche zelfregulerend kan werken ook niet. De oorzaak van deze crisis is daarin te vinden. Kredietverleners zouden nu ook de risico’s moeten durven nemen die ze tot voor kort namen om hun winsten omhoog te schroeven. Daarmee zou het handelsverkeer en ook dus het transport weer mee op gang kunnen komen.
Ie
Het roer moet radicaal om. Een noodplan is aardig als aspirientje. De kwaal blijft. De branche moet wezenlijke stappen nemen die leiden tot een fundamenteel andere benadering van het wegvervoer. Wie durft?