Een toekomstige nieuw kabinet krijgt dan ook op logistiek gebied te maken met een weinig ervaren nieuwe vaste kamercommissie voor infrastructuur. Geen goede zaak als er straks besluiten moeten worden genomen over taaie onderwerpen als de energietransitie in de zeehavens, achterstallige onderhoud aan de infrastructuur en de vrachtpositie van Schiphol en de vergroening van het wegvervoer.

Vrachttaks

Cem Laçin (35), oud FNV-onderhandelaar, had zich al niet verkiesbaar gesteld voor een tweede periode. Het laatste halfjaar was hij een van de voorvechters om de belastingplannen voor een taks op vrachtvluchten te blokkeren. Dat leidde er uiteindelijk toe dat het de zittende coalitie de vrachttaks schrapte tot grote opluchting van de Nederlandse luchtvrachtsector.

Laçin geeft al reden oor zijn vertrek tegenover parlement.com aan dat de politieke processen te veel tijd in beslag nemen. Ook komen daadwerkelijke veranderingen volgens hem vaak tot stand onder invloed van buitenaf. Als voorbeeld hiervan noemt hij de klimaatbeweging. ‘Vier  jaar is zo snel voorbij gegaan’, meldt hij op Twitter. ‘Vandaag afscheid genomen met heel veel mensen in gedachten waar ik me gesteund door heb gevoeld.. en hopelijk andersom ook.. de strijd gaat door!’

Lelystad Airport

Remco Dijkstra (48) neemt na 8,5 jaar afscheid van de Tweede Kamer. Zijn inzet voor vooral de belangen van de Nederlandse vrachtsector werden niet beloond met een nieuw plekje op de VVD-kieslijst dit voorjaar. Dijkstra zelf had graag nog een derde termijn willen vervullen, maar de VVD hield vast aan een maximum van twee termijnen voor kamerleden, tenzij je ‘een lacune vult’, meldt Dijkstra in De Gelderlander.

Het VVD-kamerlid was onder meer een grote voorstander van het openstellen van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Het plan werd door een kamermeerderheid geblokkeerd en is doorgeschoven naar het nieuwe kabinet.

Voorkeursstemmen

Ook Suzanne Kröger, oud Greenpeace-medewerker, keert niet terug in de Tweede Kamer, waar zij sinds 2017 woordvoerder was van GroenLinks in de vaste kamercommissie Infrastructuur. Zij was opnieuw verkiesbaar voor GroenLinks en had graag nog vier jaar ‘geknokt’ voor klimaat, natuur, schone lucht en natuurlijk meertreinenmindervliegen’, laat ze op Twitter weten. Op plaats 7 van de kieslijst van  GL maakte zij ook goede kans om terug te keren in de Kamer. Helaas voor Kröger kregen de GroenLinks collega’s Kauthar Bouchallikht en Lisa Westerveld meer voorkeursstemmen, waardoor zij buiten de boot viel.

In totaal keert bijna de helft (68) van de 150 parlementariers niet terug in de Tweede Kamer. Daarbij is het verlies aan ervaring in de ene fractie groter dan bij de andere. Zo keren in de grootste fractie, de VVD, 19 van de 32 Kamerleden niet terug. Ook bij GroenLinks (8 van de 14), ChristenUnie (4 van de 5) en 50Plus (3 van de 3) is het verlies groot.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding