Om in het kader van het Klimaatakkoord de CO2-uitstoot terug te dringen worden in verschillende binnensteden zero-emissiezones ingesteld. Dieselbusjes en -vrachtwagens kunnen dan niet overal meer terecht. De stadslogistiek is daarom aangewezen op een overgang naar elektrisch vervoer. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 40 procent van de transportbedrijven niet van plan is om het wagenpark voor 2030 te elektrificeren. 28 procent heeft zelfs helemaal nog niet uitgeknobbeld hoe en voor wanneer ze willen verduurzamen.
Onduidelijkheid rond zero-emissiezones
Dat veel transportbedrijven nog geen concrete plannen heeft, heeft te maken met onduidelijkheid over de instelling van deze zones. Eind 2020 hadden nog maar 25 gemeenten concrete plannen gepresenteerd voor deze zones, terwijl de aanvraagtermijn vier jaar is. (Kijk hier voor een overzicht van de zones) Ook zijn de zero-emissiezones niet in elke gemeente even groot. Sommige steden worden bijna helemaal uitstootvrij, anderen beperken zich tot een deel van het centrum.
Bedrijven weten dus niet waar ze aan toe zijn. Met name voor bedrijven die in verschillende gemeenten actief zijn, is het een hele opgave. Zij kunnen straks in de ene plek nog wel met hun dieselauto’s opereren, terwijl ze in een andere gemeente een elektrische wagen nodig hebben. Meer dan een derde van de ondervraagde transporteurs geeft aan dat ze het beleid van de gemeenten te onduidelijk vinden.
Laadinfrastructuur
Volgens ABN AMRO moet er meer samenwerking komen tussen de gemeenten om de doelen van het klimaatakkoord te halen. ‘Een landelijk beleid van de gemeenten en overheid helpt ondernemers om langjarige investeringsplannen voor elektrificatie te maken’, vertelt David Bolscher, Sector Analist Transport en Logistiek van ABN AMRO.
Ook is de laadinfrastructuur nog niet voorbereid op een volledige transitie naar elektrisch. Er zijn te weinig laadpunten en de netcapaciteit, die nu al onder druk staat, kan onvoldoende worden uitgebreid. ‘Gemeenten en overheid moeten de transitie haalbaar en betaalbaar maken en investeren in het verhogen van de netcapaciteit en uitbreiden van de laadinfrastructuur’, zegt Bolscher.
Hoge kosten
Daar komt bij dat de transitie naar elektrisch rijden behoorlijke kosten met zich meebrengt en de actieradius van elektrische voertuigen kleiner is. Door alle onduidelijkheid ziet een groot deel van de transportbedrijven die investering nog niet zitten. 36 procent van de ondervraagden geeft aan dat de aanschafkosten hen ervan weerhoudt om over te stappen op elektrisch rijden.
ABN AMRO pleit ook voor meer onderlinge samenwerking. ‘Om op tijd klaar te zijn, moeten transportbedrijven plannen maken voor het vervangen van de dieselvoertuigen en hun logistieke proces optimaliseren’, legt Bolscher uit. ‘Zo zou het met de invoering van zero-emissiezones voordeliger kunnen zijn om de logistiek uit te besteden. Daarnaast kunnen samenwerking, bundeling en overslag aan de rand van de stad de stadsdistributie efficiënter maken.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?