Zo goed als de helft van alle ondervraagden, 49%, wees ‘recessie in de VS’ aan als grootste pijnpunt voor de logistiek in de tweede helft van dit jaar. ‘Geopolitieke spanningen’, een categorie waaronder de oorlog in Oekraïne en de westers-Chinese verhoudingen geschaard kunnen worden, kwamen op de tweede plaats en werden door 32% aangewezen als grootste zorg.
Het risico op een Amerikaanse recessie zingt al een tijdje rond. De Federal Reserve, de centrale bank van de VS, voorspelde onlangs dat de economie in de loop van dit jaar in een milde recessie zal belanden vanwege de stijgende inflatie en renteverhogingen, maar verzekeraar Allianz stelde vervolgens dat het woordje ‘mild’ niet van toepassing zal zijn. Allianz vreest een ‘flinke recessie’ in de VS vanwege onder meer de terugvallende productie en het dalende vertrouwen bij de consumenten, die de hand steeds meer op de knip houden.
Balansen onder druk
Christian Roeloffs, ceo van Container xChange, ziet de bui ook al hangen: ‘Renteverhogingen door centrale banken als gevolg van aanhoudende inflatie hebben de balansen van veel kredietverstrekkers onder druk gezet, waardoor ze in feite gedwongen werden activa af te waarderen of ze met verlies te verkopen om zodoende de liquiditeitsbehoeften op de korte termijn te dekken.’ Roelofs spreekt van een ‘vicieuze cirkel van stijgende rentetarieven, toenemende instabiliteit in de banksector, krappere toegang tot krediet, dalende waarde van commercieel vastgoed en uiteindelijk een recessie’, een toestand die volgens hem tot nu toe ‘door de hele markt wordt onderschat en aanzienlijke gevolgen zal hebben voor supplychains’.
Ook de risico’s van de huidige politieke spanningen voor de wereldhandel moeten volgens Roelofs niet onderschat worden. Het gevaar bestaat volgens hem dat de wereld uiteen gaat vallen in twee of meer handelsblokken, ‘mogelijk een wereld waarin handel minder efficiënt wordt omdat je niet meer met iedereen kunt handelen’. Zo ziet Roelofs aan de ene kant China dat al twintig jaar investeert in havens, terminals, wegen en bruggen in landen in Zuid-Amerika en Afrika en anderzijds Taiwan dat zich heeft ontwikkeld tot ’s werelds grootste producent van halfgeleiders. ‘Het is de moeite waard om te bekijken hoe deze investeringen en de afhankelijkheid van deze landen de wereldhandel gaat beïnvloeden.’
Operationele kosten
De derde grote zorgenpost voor de door Container xChange ondervraagde groep professionals (expediteurs, containerreders, containerverhuurders, etc.) zijn ‘stijgende operationale kosten’, die als belangrijkste pijnpunt werden aangewezen door 22% van de ondervraagden. Waarmee het totaalpercentage al boven de 100% komt: de respondenten konden desgewenst meer dan één grootste gevaar voor hun business aanvinken.
Andere genoemde bedreigingen zijn ‘stakingen’ en ‘dalende vrachttarieven’, die beide 12% van de geënquêteerden slapeloze nachten bezorgen, gevolgd door ‘contractonderhandelingen’ (8%) en ‘verstoringen van havenoperaties’ (3%). 1% van de supply chain professionals vreest nog altijd dat een ‘pandemie’ in de tweede helft van 2023 het meeste roet in het logistieke eten zal gooien. Een verdere 1% koos voor de categorie ‘overige gevaren’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?