Dat blijkt uit een analyse van De Tijd op basis van gegevens van Statbel, het Belgische bureau voor statistiek. Het banenverlies is gevolg van de vele faillissementen in België. Tot en met de eerste week van mei gingen 228 transportbedrijven failliet. De afgelopen tien jaar gingen nooit zoveel ondernemers op de fles in deze periode.
‘De combinatie van fors stijgende kosten en een dalende vraag naar transport omwille van een slabbakkende economie zorgt voor een giftige cocktail met een hoog aantal faillissementen tot gevolg’, schrijft Philippe Degraef, directeur van transportfederatie Febetra, in een reactie op het nieuws. ‘Spelers zonder echte prijsmacht hebben het bijzonder moeilijk.’
Schommeling
Het banenverlies na een faillissement schommelt sterk in België. Tussen 2015 en 2019 verloren jaarlijks gemiddeld 1300 mensen hun baan na een faillissement, in de jaren daarvoor lag dat gemiddelde iets hoger. In 2022 verloren 1705 Belgen hun baan na faillissementen.
De meeste ontslagen vielen in 2020, grotendeels door het faillissement van Swissport België. 1500 mensen verloren toen hun baan, waardoor het banenverlies dat jaar uitkwam op ruim 2600. Als het banenverlies zich in het huidige tempo blijft ontwikkelen, worden dat er in 2023 nog meer.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?