Wat doet Routescanner?
Routescanner is de Google Maps is voor containervervoer. Wij maken routeschema’s zichtbaar op een neutraal platform. Operators en terminals delen hun schema’s met ons. Gebruikers, dat zijn verladers of expediteurs, kunnen opzoeken wat de meest optimale route is, bijvoorbeeld de meest duurzame of de snelste.
Is de goedkoopste route ook zichtbaar?
Nee. De kosten zijn afhankelijk van de afspraken tussen verladers en operators. Er is niet zoiets als dé prijs voor een bepaalde route. Dat is afhankelijk van het contract dat je hebt met een operator of expediteur. Heb je een wekelijkse of dagelijkse afspraak? Maak je ergens een tussenstop? Om welke volumes gaat het? De transparantie die Routescanner biedt is er op het gebied van afstanden, de keuze in modaliteiten, operators en de CO2-uitstoot.
Zijn de kosten niet een zwaarwegender argument in het bepalen van een route dan de CO2-uitstoot?
Niemand zal zeggen dat ze niet duurzamer willen werken, maar de kosten zijn zeker een belangrijk aspect. Tegelijkertijd wordt het rapporteren van je CO2-uitstoot verplicht. En er komen belastingen aan. Start dan eens met het bekijken van je routes om te kijken waar de besparing zit.
‘De verbindingen in Europa hebben we voor 98% in kaart’
Routescanner ging in 2021 van start. Waarom was dit er nog niet?
Ik vroeg me vanuit mijn rol bij business development en marketing (bij Havenbedrijf Rotterdam, red.) af, of we routes inzichtelijk konden maken. Zoals je ook de route van het openbaar vervoer kunt zien via 9292.nl. Daar begon het mee. Het lijkt voor de hand te liggen, maar het was echt niet makkelijk om te ontwikkelen. Allereerst moet je de data van terminals wereldwijd zien te harmoniseren. Dat hebben we gedaan: 4500 terminals, 1200 inlandhubs. Europa hebben we ondertussen voor 98% in kaart, Azië en Noord-Amerika zijn de volgende continenten die we ontsluiten. Dagelijks worden nu 750.000 routeschema’s automatisch geüpdate via een API of EDI. En we partneren ook met meer dan tweehonderd marktpartijen: deepsea, shortsea, barge operators, rail. De marktbehoefte was er zeker al. In alle landen zien we nu gebruikers, zelfs op Antarctica.
Zijn alleen de schema’s van aangesloten partijen te zien?
Nee. We vullen data van aangesloten partijen aan met de beschikbare, openbare data van andere partijen. We staan voor neutraliteit en transparantie. Het moet niet alleen voor de partners, maar voor iedereen baat opleveren. Het algoritme is bewezen neutraal, we zijn getest door de Software Improvement Group. Het is zeker niet zo dat alle routes via Rotterdam gaan omdat het Havenbedrijf de initiatiefnemer van het platform is. Het gaat om de optimale routes.
Welk voordeel heeft een haven ervan om zich aan te sluiten?
In Routescanner laten we alle opties zien, van deur tot deur. Havens kunnen diezelfde data inzetten om zichtbaar te maken op welke manier zij met het eigen netwerk verbonden zijn. We checken ook met de havens of we compleet zijn. Vergeet niet: de operators in een haven hebben hier ook baat bij. Het gaat hier niet om gevoelige data. Hoe zichtbaarder de mogelijkheden zijn, hoe meer klandizie dat kan opleveren.
Wat is dan het verdienmodel voor Routescanner?
Het zoeken naar routes is gratis, je kunt dat ook een aantal keer doen zonder registratie. Betaalde services zijn er voor partijen die meer maatwerk willen. Denk aan verladers die bijvoorbeeld hun totale CO2-uitstoot in kaart willen brengen en optimaliseren.
Routescanner in cijfers
Maandelijks worden meer dan 25.000 zoekopdrachten gegeven, Routescanner heeft meer dan tienduizend geregistreerde gebruikers. Sinds de live-gang ziet het platform het aantal gebruikers en zoekopdrachten maandelijks met 10% groeien. Routescanner ging in 2021 van start met het in kaart brengen van de aanbodzijde. Honderd operators met goede dekking in Europa werd gezien als de eerste kritische massa. ‘Toen dat lukte, werden we echt interessant voor de vraagzijde’, zegt Gouka. ‘Sinds de start is er geen enkele operator vertrokken, er komen er alleen maar meer bij.’ Er werken nu 25 mensen in het team.
Hoe is de dienst anders dan die van een expediteur?
Wij bieden alleen de transparantie op de routes, een expediteur verzorgt alles wat er uiteindelijk bij komt kijken om een container van A naar B te vervoeren. Het platform is ook deze groep van dienst.
Routescanner is onderdeel van het Havenbedrijf Rotterdam. Wanneer kan het op eigen benen komen te staan?
Daar zijn we stap voor stap mee bezig. De toegevoegde waarde van het platform is bewezen, maar het is nog niet helder per wanneer we een zelfstandig bedrijf worden.
Tekst gaat verder onder de foto

De CO2-berekening is een belangrijk onderdeel van het platform. Waarop zijn die waardes gebaseerd?
Dat gebeurt op basis van de afstanden. De manier waarop we dat berekenen is geaccrediteerd door Smart Freight Centre, op basis van het GLEC, de Global Logistics Emission Council. Omdat we werken met routeschema’s hebben we echt de exacte routes in beeld en de CO2-waarde die daaraan is gekoppeld. We houden daarin geen rekening met de inzet van bijvoorbeeld een e-truck, of een schip op biofuels. Natuurlijk geldt hier: hoe accurater hoe beter. Maar je moet wel appels met appels vergelijken. Daar moet je een standaard voor gebruiken.
Worden er door gebruikers in de praktijk nu duurzamere routes gekozen?
Wij geven het inzicht, maar we weten niet precies welke keuzes er precies worden gemaakt. Een beslissing begint bij het beschikken over informatie, met kennis. En dat weten we bij elkaar te brengen. Die kennis over schema’s was er, maar heel versnipperd. We krijgen wel van gebruikers terug dat ze bijvoorbeeld een modal shift hebben gemaakt of hebben verduurzaamd door andere routes te kiezen.
Maakt het voor het vertrouwen van gebruikers uit dat Routescanner uit de Rotterdamse koker komt?
Rotterdam gelooft in transparantie en wil efficiëntie, duurzaamheid en de modal shift bevorderen. Het is logisch dat het initiatief dan hier is gestart. Rotterdam is natuurlijk supergoed verbonden met het achterland, maar als verbindingen via een andere haven duurzamer zijn, dan komt dat gewoon uit het systeem. Rotterdam staat voor sustainable growth. Als dat betekent dat een container via een andere haven gaat, dan is dat goed. Routescanner is er niet op gericht om Rotterdam te laten groeien. Uiteindelijk moet de duurzaamheid winnen.
Nu is alleen containervervoer zichtbaar. Komt daar in de toekomst bulkgoed of stukgoed bij?
Zover is het nog niet, maar we zien wel dat er veel vraag naar is.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?