Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van moederbedrijf Deutsche Bahn. Zoals gebruikelijk steekt DB Schenker ver boven de andere bedrijfstakken van DB uit. Hoewel het huidige cijfer nog ruimschoots boven het ebit van 2019 ligt, lijkt er een einde te zijn gekomen aan de monsterwinsten die het bedrijf vorig jaar binnensleepte.
DB schrijft de stevige afname toe aan de huidige lagere vrachttarieven. De omzet van de logistieke dienstverlener daalde met bijna 29% naar naar ruim 10 miljard euro in vergelijking met vorig jaar. Het vervoerde luchtvrachtvolume nam met ruim 15% af en in de zeevaart was een volumedaling van 8,6% zichtbaar. Andere logistieke dienstverleners, zoals DSV, meldden recent ook al stevige winstdalingen door de lagere vrachttarieven.
Onrealistisch
Het probleemkind van DB blijft echter spoorgoederenvervoerder DB Cargo. Het bedrijf kwam in de eerste helft van dit jaar uit op een verlies voor belastingen van 195 miljoen euro. Van 2015 tot 2022 heeft DB Cargo het moederbedrijf bovendien al meer dan 3 miljard aan verliezen opgeleverd. De verlies voor belastingen over het eerste half jaar van 2023 is wel wat lager dan dat van vorig jaar, toen de goederenvervoerder een op een verlies voor belastingen van bijna 300 miljoen euro uitkwam in de eerste helft van het jaar.
Het komt desondanks echter bij lange na niet in de buurt bij de doelstelling om het verlies over heel 2023 tot 225 miljoen euro te beperken. Volgens Jörg Hensel, voorzitter van de Europese ondernemingsraad van DB Cargo, was dit het plan van de goederenvervoerder. In 2024 wilde DB Cargo weer zwarte cijfers gaan schrijven. Deze doelstelling lijkt bijzonder onrealistisch.
De slechte prestaties van DB Cargo wijdt Deutsche Bahn vooral aan de zwakkere economische ontwikkeling. Dit zou een ‘dempend effect’ op de vervoersvraag hebben gehad. Desondanks was de omzet van DB Cargo met bijna 2,9 miljard euro ongeveer 10% hoger dan in de eerste helft van vorig jaar door ‘positieve prijsontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa’.
Te veel geld naar DB Cargo
Daarnaast was er echter sprake van een hoge inflatie. Ook vielen de materiaalkosten maar liefst 116 miljoen euro hoger uit dan vorig jaar, wat voornamelijk veroorzaakt werd door hogere energiekosten. Ook stelt de spoorgoederenvervoerder druk te hebben ervaren door stakingen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en door de vele werkzaamheden aan het Duitse spoor.
Hoewel het bedrijf in de tweede helft van het jaar verwacht dat de daling in de vervoersvraag wat afzwakt, wordt geen volledig herstel verwacht. Vooral energie-intensieve sectoren en het gecombineerd vervoer doen het nu niet goed. Men verwacht dat ‘aanhoudende concurrentiedruk’ de markt parten blijft spelen. Ook wordt benadrukt dat de cao-onderhandelingen nog niet zijn afgerond en dat mogelijke stakingen risico’s meebrengen. Verder blijven fluctuaties in de prijzen van grondstoffen en energie volgens DB een risico.
De Duitse brancheorganisatie die Güterbahnen laat naar aanleiding van de presentatie van de halfjaarcijfers weten te eisen dat de Duitse overheid ofwel een effectieve herstructurering van DB Cargo afdwingt ofwel zich uit de onderneming terugtrekt. Ook stelt de organisatie dat de redenen voor het slechte resultaat niet kloppen. Andere spoorgoederenvervoerders hebben immers ook met de Duitse werkzaamheden te maken, maar kunnen wel zwarte cijfers schrijven. Al met al zou er volgens de organisatie veel te veel geld gaan naar het oplossen van tekorten bij DB Cargo, wat ten koste gaat van investeringen die de hele sector ten goede komen.
Moederbedrijf DB maakte over het eerste half jaar een nettoverlies van 71 miljoen euro.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?