TLN wil wel dat er structurele financiering komt om die plannen uit te voeren. ‘Zo moet het aantal elektrische trucks niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa flink toenemen om de Europese duurzaamheidsnormen te halen: 55% minder CO2-uitstoot in 2030 en een vrijwel emissievrije transportsector in 2050’, aldus de brancheorganisatie.
Robbe van Grembergen, lobbyist voor TLN in Brussel, legt bij BNR uit dat Brussel de komende jaren zo min mogelijk nieuwe regelgeving moet invoeren. De focus moet liggen op de implementatie van de Green Deal en andere verduurzamingsmaatregelen voor de sector, zegt hij.
TLN heeft wel zorgen over de winst van conservatief rechtse partijen. Een verschuiving naar rechts moet niet inhouden dat de Europese binnengrenzen op slot gaan, zegt de lobbyclub. Voor de transportsector is het vrije verkeer van mensen en goederen in de Europese Unie enorm belangrijk. Ook voor de versterking van het multimodale netwerk is het zeer belangrijk dat de grenzen openblijven, waar samenwerking de prioriteit heeft, aldus TLN.