Namens Evofenedex neemt Agnieszka Brodacz, specialist Customs & Trade Compliance van Evofenedex, de bezoekers mee in de ontwikkelingen rondom CBAM en de geleerde lessen tot nu toe. ‘Wat is de impact van de rapportageplicht op importeurs en logistiek dienstverleners? Hoe verloopt de invoer en naleving? Hoe kan een dienstverlener ondersteuning bieden? En het belangrijkste: welke stappen kun je als CBAM-declarant nemen om toch aan alle gevraagde gegevens te komen?’

Om al deze vragen te beantwoorden en de vierde rapportage over het derde kwartaal van 2024 foutloos en zonder al te veel moeite in te kunnen dienen, lanceert Brodacz tijdens deze dag een praktisch stappenplan voor het verzamelen van alle data.

Werkelijke ingebedde CO2-emissies

Importeurs hebben nu nog het voordeel dat zij voor hun rapportages standaardwaarden mogen hanteren. In oktober 2024 moeten zij voor het eerst een rapportage met actuele waarden indienen om zo de werkelijke ingebedde CO2-emissies van de door hen geïmporteerde goederen door te geven aan de Europese autoriteiten.

‘Veel bedrijven maken zich zorgen dat ze niet in staat zullen zijn tijdig over de actuele emissiewaarden voor de CO2-uitstoot te beschikken. Dat deze zorgen begrijpelijk zijn, wordt bevestigd door recent onderzoek van BusinessEurope. Hieruit blijkt dat veel leveranciers bij het maken van hun CBAM-rapportages de instructies niet begrijpen of niet in staat zijn om de geïntegreerde emissies te berekenen. Ook ontbreekt het vaak aan motivatie om de gegevens te verzamelen, gezien de vaak onevenredig hoge kosten. Bedrijven die deelnamen aan het onderzoek, melden dit vooral voor zendingen met een lage waarde en voor goederen met zeer lage ingebedde emissies’, meldt Evofenedex in een toelichting.

Lengte van de keten

‘De mogelijkheden om de gegevens te verzamelen voor de CBAM-rapportages zijn afhankelijk van meerdere factoren, zoals de grootte van de leverancier en zijn exportafhankelijkheid van de Europese markt.’  vertelt Brodacz. ‘Ook de omvang en waarde van de zending en de lengte van de keten, ofwel het aantal tussenpersonen tussen de leverancier en de fabrikant, tellen mee.’

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), oftewel koolstofcorrectie bij de invoer van goederen naar de EU, moet voorkomen dat er ‘koolstoflekkage’ plaatsvindt en hiermee de uitstoot van broeikasgassen verminderen en eerlijke concurrentie waarborgen.

Meer weten over CBAM? Kom ook naar de Sectorbijeenkomst Douane & Logistiek van NT en Flows op donderdag 20 juni in Breda.