Volgens Bisignani kost het Europese systeem de luchtvaartmaatschappijen 1,5 miljard dollar en doet het niets om de uitstoot te beperken.

Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben zich net als de Amerikaanse al eerder verzet tegen het betalen voor rechten om in de Europese Unie (EU) het broeikasgas CO2 uit te stoten. De Chinezen hebben al laten weten bij hun regering te vragen om maatregelen tegen Europese maatschappijen als de EU het beleid rond de uitstootrechten niet aanpast.

De luchtvaartmaatschappijen uit verre landen moeten van de Europese Unie gaan meedoen aan het systeem van emissiehandel in Europa.

Bisignani sprak in Singapore voor het laatst als voorzitter van IATA. Per 1 juli geeft hij het stokje over aan Tony Tyler, de ceo van Cathay Pacific Airways, als algemeen directeur en bestuursvoorzitter van de internationale luchtvaartorganisatie. De bij IATA aangesloten maatschappijen zijn goed voor 93 procent van het wereldwijde luchtvaartverkeer.