Het herstel van de vrachtlijndiensten kan zelfs langer duren aangezien eerst achterstanden moeten worden weggewerkt. Het advies van veel expediteurs aan ladingaanbieders is dan ook vracht te sturen naar Hongkong Airport en het vanaf de voormalige kroonkolonie te laten trucken.

Ook alternatieve aanvoerroutes naar andere nabijgelegen Chinese luchthavens (Guangzhou, Zhengzhou, Shenzhen) worden momenteel gebruikt of onderzocht. Ook daar is het motto om dan de lading te laten trucken naar Shanghai.

Veel expediteurs accepteren ook gewoon geen boekingen meer op de Chinese topbestemming en waarschuwen dat importeurs die gebruik maken van Shanghai Airport met ernstige vertragingen rekening moeten houden.

5 coronagevallen

De afhandeling van vrachtvliegtuigen bij de twee grootste vrachtafhandelaars op de luchthaven (SIAS en PACTL) is vorige week nagenoeg tot stilstand gekomen nadat er besmettingen met de Delta-variant van het coronavirus onder 5 personeelsleden werd geconstateerd. De zero-tolerance aanpak van de Chinese overheid betekent dat de werknemers nu zeker veertien dagen thuis en in hotels in quarantaine zitten.

Daardoor zou volgens diverse berichten rond de 33% van de afhandelingscapaciteit op de luchthaven zijn verdwenen, maar de overheidsmaatregelen hebben een veel grotere impact op de zogeheten rampafhandeling van vliegtuigen op het luchthavenplatform, die zou volgens Flexport voor 80 tot 90% niet mogelijk zijn door de overheidsingrepen. Zonder die diensten kunnen vrachtvliegtuigen niet worden gelost of geladen.

Hogere tarieven

De vliegdata van website FlightRadar 24 laat nog wel zien dat er vrachtvliegtuigen vertrekken van de luchthaven de laatste dagen. Het gaat onder meer Nippon Cargo Airlines, Kalitta Air, FedEx en SF Express. Eerder had Cargolux aangegeven nog een beperkt aantal vrachtvluchten uit te voeren op Shanghai Airport.

De problemen op Shanghai Airport zorgen intussen voor een verdere groei van de vrachttarieven op de Chinese vrachthub. Sommige partijen zoals analist Everstream spreken van een toename op de spotmarkt van 6%. Het Duitse vrachtplatform Freightos meldt prijsstijgingen van 15-25% voor exportlading vanaf Shanghai naar de VS. Voor bestemmingen in Europa liggen de tarieven 12 tot 15% hoger dan een week geleden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding