De overeenkomst, die deze week werd ondertekend, dwingt niet alleen Nederland, maar ook België, Frankrijk, Duitsland en Italië de luchtvaartmarkt stapsgewijs geheel open te gooien voor Qatar Airways vanaf het komend winterseizoen 2021/2022. In het winterseizoen van 2024/2025 moet dan Qatar Airways onbeperkt toegang hebben tot de EU-markt, blijkt uit de overeenkomst, die alle kenmerken van een ‘open skies’-verdrag met zich meedraagt.

Beperkingen

De vijf landen zijn de enige EU-lidstaten die nu nog beperkingen hebben opgelegd aan het aantal vluchten van Qatar Airways om onder meer de eigen nationale carrier te beschermen.
Qatar Airways krijgt via de luchtvaartovereenkomst met de EU de onbeperkte toegang overigens niet voor niets. Zo zijn er in het verdrag regels opgenomen om verkapte overheidssteun te controleren en tegen te gaan.

Eerder heeft een groot aantal Europese airlines, waaronder de KLM, Qatar Airways beticht van oneerlijke concurrentiepraktijken doordat het bedrijf overheidssteun ontvangt bij de expansie in onder meer de luchtvrachtmarkt. Ook krijgen de Europese maatschappijen direct en ongebreidelde toegang tot de draaischijf Qatar.

KLM

Vorig jaar werd nog onder grote druk van de KLM een verdere expansie van Qatar Airways Cargo op Schiphol geblokkeerd door het kabinet. Het plan was destijds van Qatar Cargo om een groot deel van zijn Europese vrachtvluchten te verleggen van België naar Schiphol. Uiteindelijk profiteerde Maastricht Airport van deze blokkade, omdat een deel van die beoogde vrachtvluchten voor Schiphol naar Limburg konden uitwijken.

Qatar Airways Cargo is in enkele jaren uitgegroeid tot een van de grootste luchtvrachtvervoerders van de wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding