Dat blijkt uit de laatste cijfers van Baltic Exchange Airfreight Index (BAI). De vrachttarieven vanaf Hong Kong, de grootste luchtvrachtdraaischijf van China, naar Europa stegen minder snel, maar kwamen ook uit op een nieuwe piek van 8 dollar per kilo, aldus BAI, terwijl de kilotarieven tussen Europa en Noord-Amerika op 5,21 euro eindigden. Daarbij wordt bij de index gebruikgemaakt van de prijzen tussen Frankfurt Airport en Noord-Amerika als ijkpunt.

Coronamaatregelen

Opvallend daarbij is dat de vraag naar vrachtruimte blijkens de cijfers van CLIVE Data Service niet eens zo erg sterk zijn gestegen in december, maar dat vooral de problemen elders in de logistiek zorgden voor paniekinkopen bij airlines om op tijd goederen op de juiste plaats te krijgen.

Daarnaast zorgen de verscherpte coronamaatregelen van de Chinese autoriteiten voor een opwaartse druk op de tarieven. Een trend die zich waarschijnlijk de komende tijd doorzet door de nieuwe quarantaineregels  in Hong Kong. Daarnaast heeft de sluiting van de fabrieken in China voor het Chinese Nieuwjaar (1 februari) en de Olympische winterspelen (20 februari) de komende weken nog een prijsopdrijvende effect op de vrachtprijzen.

Jaargemiddelde

Het is blijkens de jaarstatistieken van BAI verder het tweede opeenvolgende jaar dat de luchtvrachttarieven pieken. De gemiddelde vrachtprijs voor een kilo luchtvracht over 2021 lag op 8,86 dollar per kilo tussen Hong Kong en Noord-Amerika. In 2020 was dat 5,49 dollar. De gemiddelde exporttarief vanuit de voormalige Britse kroonkolonie naar Europa kwam vorig jaar uit op 5.31 euro. Dat is ruim 1,30 dollar per kilo meer dan in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement