Dat blijkt uit de recent gepubliceerde World Air Transport Statistics (WATS) van luchtvaartorganisatie IATA. Opmerkelijk daarbij is dat KLM op de lijst ontbreekt, maar dat partner Air France zijn rentree heeft gemaakt op plaats 23, wellicht een teken hoe ook op vrachtgebied de krachtsverhoudingen tussen de twee airlines binnen de dezelfde luchtvaartgroep aan het verschuiven zijn.
Aan de top op de IATA-lijst is vorig jaar niet veel veranderd, ofschoon de groei van marktleider FedEx (5%) aan de lage kant was vergeleken met het marktgemiddelde van bijna 20%. Qatar Air Cargo mag zich verder weer de nummer 2 van de wereld noemen ten koste van de Amerikaanse koerier UPS, dat ondanks een toename van het aantal tonkilometers (8%) een plaatsje moest inleveren. Emirates SkyCargo (23,8%) en Korean Air (28,7%) kwamen respectievelijk uit op plaats 4 en 5.
Cargolux
Opvallend op de lijst is verder de opmars van Turkish Airlines, dat zich nu de grootste Europese luchtvrachtvervoer mag noemen op plaats 6 met een vervoersgroei van ruim 32%. Turkish Airlines stootte daarmee Cargolux als Europese marktleider van de troon. De Luxemburgse vrachtmaatschappij deed het overigens niet slecht met een groei van bijna 17%, maar bleef steken op een zevende plek in de mondiale vrachthiërarchie.
De grote winnaar vorig jaar op de lijst was overigens wel een vrachtmaatschappij en wel het Amerikaanse Atlas Air (+55%), dat vier plekken oprukte in de rangschikking naar positie 8 op de lijst, vlak achter Cargolux. De sterke groei verklaart ook waarom een investeringsconsortium rond de Amerikaanse belegger Apollo Management onlangs meer dan 5 miljard dollar over had voor de koop van Atlas Air.
Grootste verliezer
Grote verliezer was Cathay Pacific Airways (Hongkong), dat vorig jaar tijdelijk de vrachtvloot aan de grond hield vanwege de strikte coronamaatregelen van de Chinese overheid voor haar vrachtpiloten. De vrachtmaatschappij was daarmee de enige airline in de top 10 die het vervoer zag krimpen (-1%) en dat spreekt boekdelen. Door de maatregel verloor Cathay vier posities en bleef op een negende plek nog net in de top tien.
De overige Chinese airlines, China Southern (22,6%) en Ait China (14,6%) hadden op plaats 10 en 12 minder last van de coronamaatregelen van Beijing. Ze ergerden zich waarschijnlijk eerder aan het feit dat het Taiwanese China Airlines (+19%) zich op plaats 11 tussen hen in had genesteld.
Sterk herstel
Uit de WATS van de IATA blijkt verder dat het totale vervoer van de 25 grootste luchtvrachtvervoerders met bijna 19% steeg. Een aanzienlijke verbetering vergeleken met 2020 toen de airlines 10,6% moesten inleveren door de lockdowns. Vergeleken met het pre-coronajaar 2019 was er ook een opmerkelijk herstel van het aantal afgelegde en dus betaalde tonkilometers van bijna 7%, aldus IATA.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?