Cathay Pacific (Hongkong) is een van de grootste Chinese vrachtmaatschappijen en maakt nu gebruik van een omvangrijke vloot aan oude B747-400F’s en B747-8F’s. Het is geen groot geheim dat de vrachtvervoerder al enige tijd op zoek is naar een opvolger van de vrachtjumbo. De keuze lijkt daarbij blijkens het bericht van Reuters te zijn gevallen op de nieuwe generatie B777F’s en niet op de Europese rivaal, de A350F van Airbus.
Overigens dient die twee miljard dollar met een korreltje zout te worden genomen aangezien het hier om de cataloguswaarde van de B777-8F gaat. In de praktijk bedingen luchtvaartmaatschappijen vaak grote kortingen op grote vliegtuigorders.
Lager brandstofverbruik
Cathay Pacific en Boeing zwijgen over een mogelijke vrachtdeal. De Chinese carrier wil tegenover Reuters slechts kwijt dat het voortdurend investeert in nieuwe brandstofzuinige vliegtuigen. Tijdens een analistenbijeenkomst in november van 2022 was de maatschappij iets loslippiger en gaf aan ‘actief’ op zoek te zijn naar meer vrachtcapaciteit ‘met de nieuwe generatie vrachtvliegtuigen die vanaf 2025 op de markt komen’. Dat past bij de B777-8F, waarvan over twee jaar de eerste exemplaren van de loopband moeten rollen.
De Chinese carrier is qua lage brandstofconsumptie met de B777-8F aan het juiste adres. Volgens berichten van Boeing zou de nieuwe tweemotorige freighter rond de 30 tot 40% zuiniger zijn dan de oude viermotorige B777-400F.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?