Cargolux gaat bosbranden bestrijden

Vrachtmaatschappij bestelt 12 watervliegtuigen

De Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux gaat zich mondiaal bemoeien met het bestrijden van bosbranden om zo een steentje bij te dragen aan het terugbrengen van de CO2-emissies in de wereld.

De grootste luchtvrachtvervoerder van Europa heeft 12 van deze toestellen besteld. Foto: Cargolux

Dat laat haar Australische topman Richard Forson in een persbericht weten. De grootste luchtvrachtvervoerder van Europa, eigenaar van zo’n dertig B747-vrachtjumbo’s, heeft twaalf gespecialiseerde watervliegtuigen besteld. Die vloot moet voor de nieuwe dochteronderneming van Cargolux, Aquarius Aerial Firefighting (Aquarius AFF) bosbranden snel detecteren, controleren en bestrijden.

Door de opwarming van de aarde nemen bosbranden in Europa, Noord-en Zuid Amerika, Azië en Australië steeds meer toe, aldus Cargolux. Die versterken dan wederom de klimaatproblemen, heet het in het persbericht.

‘Fire Boss’

Cargolux heeft voor het opmerkelijke initiatief gekozen voor de AT-802F ‘Fire Boss’ van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Air Tractor. Dit kleine watervliegtuig kan in theorie zo’n 50.000 liter aan bluswater per uur uitschudden over brandhaarden indien er in de nabijheid van de brand water beschikbaar is.

De eerste drie ‘Fire Bosses’ zullen al dit voorjaar (mei) worden afgeleverd. De rest volgt in de loop van de komende drie jaar, meldt Cargolux. De watervliegtuigen zullen daarbij in de winter worden gestationeerd in het thuisland van Forson, Australië  en voor de zomer in Europa bosbranden bestrijden.

Kritiek

Het initiatief van Cargolux heeft wel wat gefronste wenkbrauwen opgeleverd bij milieubewegingen. Mondiaal zijn de luchtvaartmaatschappijen immers volgens de statistieken van IATA, ICAO en andere onderzoeksinstituten goed voor zeker 3% van de CO2-emissies in de wereld.

Cargolux gaat bosbranden bestrijden | NT

Cargolux gaat bosbranden bestrijden

Vrachtmaatschappij bestelt 12 watervliegtuigen

De Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux gaat zich mondiaal bemoeien met het bestrijden van bosbranden om zo een steentje bij te dragen aan het terugbrengen van de CO2-emissies in de wereld.

De grootste luchtvrachtvervoerder van Europa heeft 12 van deze toestellen besteld. Foto: Cargolux

Dat laat haar Australische topman Richard Forson in een persbericht weten. De grootste luchtvrachtvervoerder van Europa, eigenaar van zo’n dertig B747-vrachtjumbo’s, heeft twaalf gespecialiseerde watervliegtuigen besteld. Die vloot moet voor de nieuwe dochteronderneming van Cargolux, Aquarius Aerial Firefighting (Aquarius AFF) bosbranden snel detecteren, controleren en bestrijden.

Door de opwarming van de aarde nemen bosbranden in Europa, Noord-en Zuid Amerika, Azië en Australië steeds meer toe, aldus Cargolux. Die versterken dan wederom de klimaatproblemen, heet het in het persbericht.

‘Fire Boss’

Cargolux heeft voor het opmerkelijke initiatief gekozen voor de AT-802F ‘Fire Boss’ van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Air Tractor. Dit kleine watervliegtuig kan in theorie zo’n 50.000 liter aan bluswater per uur uitschudden over brandhaarden indien er in de nabijheid van de brand water beschikbaar is.

De eerste drie ‘Fire Bosses’ zullen al dit voorjaar (mei) worden afgeleverd. De rest volgt in de loop van de komende drie jaar, meldt Cargolux. De watervliegtuigen zullen daarbij in de winter worden gestationeerd in het thuisland van Forson, Australië  en voor de zomer in Europa bosbranden bestrijden.

Kritiek

Het initiatief van Cargolux heeft wel wat gefronste wenkbrauwen opgeleverd bij milieubewegingen. Mondiaal zijn de luchtvaartmaatschappijen immers volgens de statistieken van IATA, ICAO en andere onderzoeksinstituten goed voor zeker 3% van de CO2-emissies in de wereld.