Lelystad Airport werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol. Vakantievluchten zouden op termijn moeten uitwijken naar de luchthaven in de Flevopolder, die daarvoor een forse en kostbare verbouwing onderging.
Deze ingreep moest Schiphol in de gelegenheid stellen zich te concentreren op zijn rol als internationaal luchtvaartknooppunt voor passagiers- en vrachtvluchten. Sindsdien is het maatschappelijke en politieke draagvlak voor groei van de luchtvaartsector evenwel flink afgenomen. Er was al geruime tijd geen meerderheid meer voor opening van Lelystad Airport, maar een definitief besluit liet nog op zich wachten.
Klimaat
Na de val van het kabinet in juli belandde Lelystad Airport opnieuw op de lijst van onderwerpen die de Kamer wilde ‘parkeren’ tot na het aantreden van een nieuw kabinet. Desondanks werd een motie erover dinsdag in stemming gebracht en aangenomen. De partijen die momenteel onderhandelen over een nieuw kabinet, stemden verdeeld. VVD en PVV waren tegen.
In de nu aangenomen motie van Kamerlid Christine Teunissen (PvdD) wijst de Kamer op de schade die de luchtvaart toebrengt aan het klimaat, de volksgezondheid en de natuur. Zij verzoekt het demissionaire kabinet met alternatieve plannen te komen voor investeringen in de regio.
Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) wil niet inhoudelijk reageren. ‘Het onderwerp was al controversieel, bij die werkelijkheid had ik me al sinds juli vorig jaar neergelegd’, zegt hij. Hoe het definitief afloopt met Lelystad Airport, ‘is waarschijnlijk aan een volgend kabinet’.