Minder nachtvluchten Schiphol, ban op lawaaiige B747F’s in de nacht

kabinet onderzoekt nachtsluiting in 2026

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldde demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

Schiphol 's nachts
De vrachtvluchten hebben vooral invloed op het schema van DHL Express. Foto: Milan Rademakers / Shutterstock

Ook worden de meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de B747-400F’s, geweerd tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends. Dat laatste zou onder meer de vrachtvluchten van het Japanse NCA Cargo raken.

Verder gaat Schiphol de inzet van vliegtuigen, die voor de meeste geluidsoverlast zorgen, ontmoedigen door de havengelden te verhogen. Om omwonenden rust te gunnen, gaan twee banen waar de afgelopen jaren extra verkeer op is gekomen dicht tussen 13.00 en 15.00 uur ’s middags.

2026

Het kabinet overweegt verder een nachtsluiting per 2026. ‘Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector’, aldus het ministerie in een verklaring. In de zomer van dit jaar worden de uitkomsten van dat onderzoek verwacht. Waarschijnlijk is er dan al een nieuw kabinet aangetreden.

Een mogelijk nachtverbod in 2026 voor Schiphol zal maar op zeer bescheiden schaal gevolgen hebben voor de luchtvrachtsector als geheel op de nationale luchthaven. Wel zijn enkele spelers de dupe, zoals DHL Express en het Japanse NCA Cargo. Dat bleek onlangs uit de vertrouwelijke documentatie die de luchthaven recent heeft gedeeld met de brancheorganisaties Barin en ACN.

De nieuwe krimpplannen van Harbers betekenen dat het maximale aantal vluchten op Schiphol minder rigorieus wordt verlaagd. Volgens de minister volstaat een reductie naar 460.000 tot 470.000 vliegbewegingen in plaats van het eerder genoemde aantal van 452.500. Op dit moment is het maximaal toegestane aantal vluchten nog 500.000. Overigens loopt er in Brussel nog een procedure om dat aantal te verlagen naar 440.00 vliegbewegingen. De verwachting is dat de Europese Commissie geen goedkeuring zal geven voor die verlaging.

Harbers probeert al sinds 2022 Schiphol te laten krimpen en zo overlast te beperken, maar botste hierover met de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Als Schiphol was gekrompen, had de Amerikaanse maatschappij JetBlue bijvoorbeeld niet meer op de luchthaven kunnen vliegen. Onder druk van Brussel en de VS, schortte Harbers al eerder een plan op om tussen tijds het aantal vluchten te reduceren naar 460.000 in afwachting van een besluit uit Brussel over de krimp naar 440.000 vluchten.

KLM vindt nachtstop luidste vliegtuigen Schiphol ‘schadelijk’ 

Het weren van de luidste vliegtuigen op Schiphol ’s nachts is “schadelijk en niet proportioneel”, vindt luchtvaartmaatschappij KLM, waar ook Transavia onder valt. Volgens KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. “Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie”, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Transavia is “verrast” door de maatregel omdat er volgens de KLM-dochter geen inhoudelijk overleg heeft plaatsgevonden. “Daarnaast vindt er momenteel een kabinetsformatie plaats die mogelijk tot een andere insteek met betrekking tot het luchtvaartbeleid zou kunnen leiden. Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht, en dat heeft veel impact op Transavia”, laat de luchtvaartmaatschappij via een woordvoerder weten.

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) heeft de maatregelen onder meer genomen omdat een rechter had geoordeeld dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast. Maar dat kan ook zonder “drastisch” te snijden in het aantal vliegbewegingen op Schiphol, stelt de KLM. Bijvoorbeeld door het duurder maken van het gebruik van luide vliegtuigen, wat Schiphol gaat doen om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen meer stillere vliegtuigen in te zetten.

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet laat weten niet ’s nachts te vliegen en daardoor geen last te hebben van de maatregel. “We verwelkomen het verbod op de luidste toestellen. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om hun vloot te vernieuwen”, zegt een woordvoerster. EasyJet heeft negen vliegtuigen op Schiphol, waarvan zes toestellen al stiller zijn tijdens het landen en opstijgen.

Minder nachtvluchten Schiphol, ban op lawaaiige B747F’s in de nacht | NT

Minder nachtvluchten Schiphol, ban op lawaaiige B747F’s in de nacht

kabinet onderzoekt nachtsluiting in 2026

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldde demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.

Schiphol 's nachts
De vrachtvluchten hebben vooral invloed op het schema van DHL Express. Foto: Milan Rademakers / Shutterstock

Ook worden de meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de B747-400F’s, geweerd tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends. Dat laatste zou onder meer de vrachtvluchten van het Japanse NCA Cargo raken.

Verder gaat Schiphol de inzet van vliegtuigen, die voor de meeste geluidsoverlast zorgen, ontmoedigen door de havengelden te verhogen. Om omwonenden rust te gunnen, gaan twee banen waar de afgelopen jaren extra verkeer op is gekomen dicht tussen 13.00 en 15.00 uur ’s middags.

2026

Het kabinet overweegt verder een nachtsluiting per 2026. ‘Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector’, aldus het ministerie in een verklaring. In de zomer van dit jaar worden de uitkomsten van dat onderzoek verwacht. Waarschijnlijk is er dan al een nieuw kabinet aangetreden.

Een mogelijk nachtverbod in 2026 voor Schiphol zal maar op zeer bescheiden schaal gevolgen hebben voor de luchtvrachtsector als geheel op de nationale luchthaven. Wel zijn enkele spelers de dupe, zoals DHL Express en het Japanse NCA Cargo. Dat bleek onlangs uit de vertrouwelijke documentatie die de luchthaven recent heeft gedeeld met de brancheorganisaties Barin en ACN.

De nieuwe krimpplannen van Harbers betekenen dat het maximale aantal vluchten op Schiphol minder rigorieus wordt verlaagd. Volgens de minister volstaat een reductie naar 460.000 tot 470.000 vliegbewegingen in plaats van het eerder genoemde aantal van 452.500. Op dit moment is het maximaal toegestane aantal vluchten nog 500.000. Overigens loopt er in Brussel nog een procedure om dat aantal te verlagen naar 440.00 vliegbewegingen. De verwachting is dat de Europese Commissie geen goedkeuring zal geven voor die verlaging.

Harbers probeert al sinds 2022 Schiphol te laten krimpen en zo overlast te beperken, maar botste hierover met de Europese Commissie en de Verenigde Staten. Als Schiphol was gekrompen, had de Amerikaanse maatschappij JetBlue bijvoorbeeld niet meer op de luchthaven kunnen vliegen. Onder druk van Brussel en de VS, schortte Harbers al eerder een plan op om tussen tijds het aantal vluchten te reduceren naar 460.000 in afwachting van een besluit uit Brussel over de krimp naar 440.000 vluchten.

KLM vindt nachtstop luidste vliegtuigen Schiphol ‘schadelijk’ 

Het weren van de luidste vliegtuigen op Schiphol ’s nachts is “schadelijk en niet proportioneel”, vindt luchtvaartmaatschappij KLM, waar ook Transavia onder valt. Volgens KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. “Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie”, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Transavia is “verrast” door de maatregel omdat er volgens de KLM-dochter geen inhoudelijk overleg heeft plaatsgevonden. “Daarnaast vindt er momenteel een kabinetsformatie plaats die mogelijk tot een andere insteek met betrekking tot het luchtvaartbeleid zou kunnen leiden. Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht, en dat heeft veel impact op Transavia”, laat de luchtvaartmaatschappij via een woordvoerder weten.

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) heeft de maatregelen onder meer genomen omdat een rechter had geoordeeld dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast. Maar dat kan ook zonder “drastisch” te snijden in het aantal vliegbewegingen op Schiphol, stelt de KLM. Bijvoorbeeld door het duurder maken van het gebruik van luide vliegtuigen, wat Schiphol gaat doen om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen meer stillere vliegtuigen in te zetten.

De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet laat weten niet ’s nachts te vliegen en daardoor geen last te hebben van de maatregel. “We verwelkomen het verbod op de luidste toestellen. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om hun vloot te vernieuwen”, zegt een woordvoerster. EasyJet heeft negen vliegtuigen op Schiphol, waarvan zes toestellen al stiller zijn tijdens het landen en opstijgen.