Dit artikel verder lezen?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bent u al abonnee van NT ?
Voor APZI, de vereniging van Zeebrugse havenbedrijven, is een volwaardige binnenvaartontsluiting voor de haven van Zeebrugge een absolute prioriteit. De bedrijven hebben veel geïnvesteerd en willen dat de haven zich ook kan ontwikkelen via de binnenvaart, zegt voorzitster Erna Vienne.
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Het uitspitten van de voorliggende haalbaarheidsstudie en plan-MER heeft aangetoond dat het Seine-Schelde West project een onwettig, onhaalbaar en onbetaalbaar project is:
– containertransport via het Schipdonkkanaal heeft een catastrofale verzilting van de bestaande grond- en oppervlaktewaterlichamen voor gevolg. Nu reeds zet men in Zeebrugge de deuren wijd open voor zeewaterintrusie. Dit is in strijd met het standstill-principe van de Europese Kaderrichtlijn Water.
– nu reeds kan voorspel
Toen eind 2006 – handig na de gemeenteraadsverkiezingen – de MBZ bij monde van haar voorzitter Joachim Coens de zoveelste studie voor de ontsluiting van de haven via het Schipdonkkanaal aankondigde, kon je op je klompen aanvoelen dat dit de zoveelste poging was om te bewijzen wat niet bewezen kan worden: met name een rendabele en ecologisch verantwoorde binnenvaartverbinding met het hinterland te verwezenlijken.
Het project werd gelanceerd met de klassieke nepslogans over tewerkstelling, ecolo
Waarom opnieuw een rustig gebied gaan overdonderen met een fantastisch (aan een fantasie ontsproten) kanaal. Investeer in het Gent-Terneuzen kanaal en zorg dat de roofbouw daar op de dorpen uiteindelijk dan toch een reden heeft gehad. Mocht het een hint zijn : begin dan wel in het Gentse havengebied te werken en kom zo naar Zelzate, doe dus niet zoals met de Liefkenshoektunnel, eerst een onderdoorgang die dan nog steeds niet optimaal rendeert omdat de andere randprojecten niet gerealiseerd zijn/
De meest efficiënte investering voor APZI is de miljarden voor de verbreding van het Schipdonkkanaal NU te investeren in de Estuaire vaart. Het heeft een onmiddellijk effect zonder enige schade aan het milieu.
De verbreding van het Schipdonkkanaal kan helemaal niets bijdragen aan de ontwikkeling van Zeebrugge! Er zijn geen (water)uitwegen naar Frankrijk en Duitsland en er is gewoon niet genoeg water om dit project tot een goed einde te brengen! Verzilting, betonnering, verlies van waardevolle landbouwgrond en natuurgebieden, en vernieling van dorpen zal het gevolg zijn van dit megalomaan project dat gedreven wordt door een klein groepje industriëlen die geen oor hebben voor de gegronde argumentaties v
Ik begrijp dat mbz mensen gefrustreerd zijn tav Rotterdam, maar daar kunnen ze nooit tegen op; wanneer gaan we in Vlaanderen eindelijk eens samenwerken tussen de havens; een goede taakverdeling zou al veel oplossen ipv elkaar te beconcurreren. En iedereen weet dat de aanleg van dit kanaal geldverspilling is, op kosten van de belastingbetaler, ten voordele van enkelen die geld zien in het industrialiseren van de gebieden langs het kanaal. Enge domme mensen.
Het kanaal behouden zoals het is, stop vernietigen van natuur.