Het meest feestelijk is de stemming bij de Amerikaanse verladersorganisatie NRF (National Retail Federation), die maandag meldde dat er toch nog een echt hoogseizoen komt waarin de magazijnvoorraden voor het feestdagenseizoen flink aangevuld worden. De NRF leidt dat af uit de nieuwste statistieken van de Global Port Tracker, die aangeven dat de containerimport in Amerikaanse havens in de lopende maand augustus het hoogste niveau sinds bijna een jaar zullen bereiken. De supplychain werd in het begin van de zomer nog geplaagd door arbeidsonrust onder Amerikaanse havenarbeiders, maar nu er overeenstemming bereikt is over een nieuwe cao ‘stroomt de holiday merchandise het land binnen’, aldus de NRF. ‘ We verwachten een soepel verlopend scheepvaartseizoen te gaan zien in aanloop naar het winkelseizoen voor de winterfeestdagen.’
De Amerikaanse markt was tot nu toe juist nog het grootste zorgenkind van het containervervoer. Volgens statistieken van mei die het bureau Container Trade Statistics (CTS) afgelopen maand bekend maakte, was de containerimport in Europa in mei al wel voor de tweede maand op rij toegenomen (met 4%, en op de route Azië-Europa zelfs met 8%), maar dook de containerimport in de VS toen nog voor de achtste maand op rij naar beneden, met 15%. Al kon ook het genoemde beginnende herstel op de Europa-route de rederijen toen nog geen groot vertrouwen inboezemen. De containerrederijen gingen de zomer in met de vaste overtuiging dat ze een normaal hoogseizoen, met oplopende volumes in de aanloop naar het westerse feestdagenseizoen, dit jaar beslist op hun buik konden schrijven.
Zelfs vorige week nog toonde Maersk zich bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers somber over de rest van 2023. De Deense containerrederij voorspelde dat verladers het hele jaar zullen doorgaan met het afbouwen van voorraden en stelde daarom de verwachtingen voor het te vervoeren containervolume naar beneden bij, naar een daling van tussen de 4% en 1% (Maersk’s eerdere prognose was tussen de 2,5% daling en 0,5% groei).
Somber
Net als over de containervolumes konden de containerrederijen sinds een jaar alleen maar somber zijn over de ontwikkeling van de containertarieven, die verschrompeld waren in vergelijking met de voor de rederijen gouden coronajaren, maar ook wat dat betreft lijkt voor de rederijen de zon nu weer door de wolken te breken. Volgens de World Container Index van consultant Drewry schoot het gemiddelde spottarief voor een veertigvoets container op de route Shanghai-Rotterdam vorige week met 25% omhoog, van 1.292 naar 1.620 dollar.
Een andere tarievenbarometer, de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) bevestigt het veranderende beeld: volgens die index gaat een twintigvoeter in China nu voor 947 dollar het schip richting Europa op, zo’n 200 dollar meer dan in juli nog gebruikelijk was. Ook op de grote route Shanghai-Los Angeles zag Drewry vorige week een aanzienlijke tarievenstijging, van 11%. Wereldwijd zag Drewry zijn index met bijna 12% omhoog schieten. Drewry zegt op de grote oost-west-routes de komende weken over het algemeen ‘stabiele’ spottarieven te verwachten.
Nieuwe statistieken uit het belangrijkste herkomstland van de containerstroom, China, wijzen er eveneens op dat er nog voldoende groei is. De containeroverslag in de Chinese havens nam in het eerste halfjaar met 4,8% toe naar 149,2 miljoen teu. Alleen al in Shanghai werd 23,7 miljoen teu verwerkt, dat daarmee zijn positie als ’s werelds bedrijvigste containerhaven verder versterkte.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?