Maritieme directeur kreeg vorig jaar gemiddeld 4,6 miljoen dollar

Top 11

De gemiddelde ceo van een beursgenoteerde rederij toucheert jaarlijks 4,6 miljoen dollar. Dat heeft de Amerikaanse logistieke site Freightwaves berekend aan de hand van jaarverslagen van de ondernemingen over 2022.

Foto: Eagle Bulk

De samenstellers wijzen erop dat de lijst betrekking heeft op ceo’s in loondienst en niets over de inkomsten zegt van de ‘beneficial owners’. Twee voorbeelden van die laatste categorie zijn Hapag-aandeelhouder Klaus-Michael Kühne en MSC-eigenaar Gianluigi Aponte. Fortuin-watcher Forbes schat hun vermogens op respectievelijk 39,1 en 31,2 miljard dollar.

Ceo’s krijgen geen salaris, maar ontvangen ‘compensatie’ voor hun inspanningen om hun onderneming over de woelige baren te navigeren. Die wordt in vrijwel alle gevallen deels in cash uitgekeerd en deels in aandelen. Gemiddeld is die verhouding ongeveer 50/50. De bedragen zijn overigens exclusief toevoegingen aan de pensioenvoorziening en eventuele ontslagvergoedingen.

Freightwaves zette de compensaties van elf maritieme ceo’s op een rijtje, die overigens leiding geven aan zeer winstgevende rederijen. Die lijst wordt aangevoerd door Gary Vogel van Eagle Bulk, dat een vloot van zo’n vijftig middelgrote bulkcarriers exploiteert. Hij dankt zijn toppositie met iets meer dan zeven miljoen dollar vooral aan het feit dat 73% van zijn vergoeding in aandelen werd uitgekeerd.

Tweede, met 6,2 miljoen dollar, is de in Europa weinig bekende David Grzebinski van Kirby Corporation. Deze in Houston gevestigde onderneming exploiteert de grootste tankervloot in de Amerikaanse binnenvaart en is een grootmacht op de Mississippi. Het bedrijf boekte vorig jaar een nettowinst van 122 miljoen dollar, tegenover een verlies van 247 miljoen dollar in 2021.

Nummer drie is de inmiddels afgetreden Maersk-baas Søren Skou. Zijn compensatie bedroeg vorig jaar 43,6 miljoen Deense kroon, omgerekend iets minder dan 6,2 miljoen dollar. Hij ging eind 2022 met pensioen na het meest winstgevende jaar uit de geschiedenis van de Deense rederij, waarin maar liefst een ruime 29 miljard dollar netto kon worden bijgeschreven.

Matt Cox van de Amerikaanse rederij Matson is de nummer vier en ontving iets meer dan zes miljoen dollar. Matson is een zogenoemde Jones Act carrier, die zich bezighoudt met vervoer binnen de VS. Dat mag wettelijk alleen door Amerikaanse ondernemingen worden uitgevoerd. Dit bleek vorig jaar zeer profijtelijk: de middelgrote rederij kon netto ruim een miljard dollar bijschrijven.

Ook Zim-Ceo Eli Glickman op plek vijf kwam net boven de zes miljoen dollar uit, overigens fors minder dan de bijna tien miljoen in 2021. Daarmee overtrof hij toen de toplieden van veel grotere containerrederijen en voerde hij de ranglijst aan. De Israelische rederij verdiende vorig jaar 4,6 miljard dollar netto, maar is inmiddels in de rode cijfers beland.

Lois Zabrocky van International Seaways is de enige vrouw op het lijstje en met 5,4 miljoen dollar goed voor plek zes. De rederij exploiteert een vloot productentankers en zag zijn netto resultaat vorig jaar sterk stijgen: het verlies van 134 miljoen in 2021 werd omgezet in een winst van 388 miljoen dollar.

John Wobensmith van Genco Shipping & Trading staat op zeven en bleef met 4,95 miljoen net onder de grens van vijf miljoen. Genco exploiteert grote en middelgrote bulkcarriers en maakte vorig jaar bijna 160 miljoen dollar winst.

Plek acht met 3,2 miljoen is voor de enige Nederlander, Hapag Lloyd-chef Rolf Habben Jansen. Hij zag zijn inkomen vrijwel gelijk blijven, hoewel de nettowinst van ‘s werelds vijfde containerrederij vorig jaar omhoog schoot van bijna elf naar bijna achttien miljard dollar.

John Hadjipateras van gasrederij Dorian LPG moest het vorig jaar doen met 2,6 miljoen dollar, goed voor plaats negen. De rederij vervoert vooral propaan en butaan van de VS naar Azië en het Midden Oosten en hield daar vorig jaar netto 172 miljoen dollar aan over, honderd miljoen meer dan in 2021.

Sam Norton Overseas Shipholding Group, met 2,7 miljoen nummer tien op het lijstje, stuurt een vloot van tankers, slepers en pontons aan en is eveneens vooral actief in het Jones Act-vervoer. Het bedrijf verdiende daarmee vorig jaar netto 27 miljoen dollar.

De rode lantaarn van de top 11 is voor Jacob Meldgaard van Torm, dat een vloot van grote en middelgrote productentankers exploiteert. Hij moest zien rond te komen van ‘slechts’ 2,2 miljoen dollar.

Maritieme directeur kreeg vorig jaar gemiddeld 4,6 miljoen dollar | NT

Maritieme directeur kreeg vorig jaar gemiddeld 4,6 miljoen dollar

Top 11

De gemiddelde ceo van een beursgenoteerde rederij toucheert jaarlijks 4,6 miljoen dollar. Dat heeft de Amerikaanse logistieke site Freightwaves berekend aan de hand van jaarverslagen van de ondernemingen over 2022.

Foto: Eagle Bulk

De samenstellers wijzen erop dat de lijst betrekking heeft op ceo’s in loondienst en niets over de inkomsten zegt van de ‘beneficial owners’. Twee voorbeelden van die laatste categorie zijn Hapag-aandeelhouder Klaus-Michael Kühne en MSC-eigenaar Gianluigi Aponte. Fortuin-watcher Forbes schat hun vermogens op respectievelijk 39,1 en 31,2 miljard dollar.

Ceo’s krijgen geen salaris, maar ontvangen ‘compensatie’ voor hun inspanningen om hun onderneming over de woelige baren te navigeren. Die wordt in vrijwel alle gevallen deels in cash uitgekeerd en deels in aandelen. Gemiddeld is die verhouding ongeveer 50/50. De bedragen zijn overigens exclusief toevoegingen aan de pensioenvoorziening en eventuele ontslagvergoedingen.

Freightwaves zette de compensaties van elf maritieme ceo’s op een rijtje, die overigens leiding geven aan zeer winstgevende rederijen. Die lijst wordt aangevoerd door Gary Vogel van Eagle Bulk, dat een vloot van zo’n vijftig middelgrote bulkcarriers exploiteert. Hij dankt zijn toppositie met iets meer dan zeven miljoen dollar vooral aan het feit dat 73% van zijn vergoeding in aandelen werd uitgekeerd.

Tweede, met 6,2 miljoen dollar, is de in Europa weinig bekende David Grzebinski van Kirby Corporation. Deze in Houston gevestigde onderneming exploiteert de grootste tankervloot in de Amerikaanse binnenvaart en is een grootmacht op de Mississippi. Het bedrijf boekte vorig jaar een nettowinst van 122 miljoen dollar, tegenover een verlies van 247 miljoen dollar in 2021.

Nummer drie is de inmiddels afgetreden Maersk-baas Søren Skou. Zijn compensatie bedroeg vorig jaar 43,6 miljoen Deense kroon, omgerekend iets minder dan 6,2 miljoen dollar. Hij ging eind 2022 met pensioen na het meest winstgevende jaar uit de geschiedenis van de Deense rederij, waarin maar liefst een ruime 29 miljard dollar netto kon worden bijgeschreven.

Matt Cox van de Amerikaanse rederij Matson is de nummer vier en ontving iets meer dan zes miljoen dollar. Matson is een zogenoemde Jones Act carrier, die zich bezighoudt met vervoer binnen de VS. Dat mag wettelijk alleen door Amerikaanse ondernemingen worden uitgevoerd. Dit bleek vorig jaar zeer profijtelijk: de middelgrote rederij kon netto ruim een miljard dollar bijschrijven.

Ook Zim-Ceo Eli Glickman op plek vijf kwam net boven de zes miljoen dollar uit, overigens fors minder dan de bijna tien miljoen in 2021. Daarmee overtrof hij toen de toplieden van veel grotere containerrederijen en voerde hij de ranglijst aan. De Israelische rederij verdiende vorig jaar 4,6 miljard dollar netto, maar is inmiddels in de rode cijfers beland.

Lois Zabrocky van International Seaways is de enige vrouw op het lijstje en met 5,4 miljoen dollar goed voor plek zes. De rederij exploiteert een vloot productentankers en zag zijn netto resultaat vorig jaar sterk stijgen: het verlies van 134 miljoen in 2021 werd omgezet in een winst van 388 miljoen dollar.

John Wobensmith van Genco Shipping & Trading staat op zeven en bleef met 4,95 miljoen net onder de grens van vijf miljoen. Genco exploiteert grote en middelgrote bulkcarriers en maakte vorig jaar bijna 160 miljoen dollar winst.

Plek acht met 3,2 miljoen is voor de enige Nederlander, Hapag Lloyd-chef Rolf Habben Jansen. Hij zag zijn inkomen vrijwel gelijk blijven, hoewel de nettowinst van ‘s werelds vijfde containerrederij vorig jaar omhoog schoot van bijna elf naar bijna achttien miljard dollar.

John Hadjipateras van gasrederij Dorian LPG moest het vorig jaar doen met 2,6 miljoen dollar, goed voor plaats negen. De rederij vervoert vooral propaan en butaan van de VS naar Azië en het Midden Oosten en hield daar vorig jaar netto 172 miljoen dollar aan over, honderd miljoen meer dan in 2021.

Sam Norton Overseas Shipholding Group, met 2,7 miljoen nummer tien op het lijstje, stuurt een vloot van tankers, slepers en pontons aan en is eveneens vooral actief in het Jones Act-vervoer. Het bedrijf verdiende daarmee vorig jaar netto 27 miljoen dollar.

De rode lantaarn van de top 11 is voor Jacob Meldgaard van Torm, dat een vloot van grote en middelgrote productentankers exploiteert. Hij moest zien rond te komen van ‘slechts’ 2,2 miljoen dollar.