China presenteert nucleair 24.000 teu-schip

CSSC

De Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation (CSSC) heeft dinsdag op de maritieme vakbeurs Marintec China in Shanghai het ontwerp gepresenteerd voor een nucleair aangedreven containerschip van 24.000 teu.

Beeld: CSSC

Of het Chinese staatsbedrijf het schip al daadwerkelijk wil gaan bouwen – en zo ja: wanneer en voor wie – dat is allemaal nog niet duidelijk, maar dat het de Chinezen ernst is, blijkt onder meer uit het feit dat er bij het internationale certificeringsbureau DNV al een voorlopige principegoedkeuring voor het ontwerp is aangevraagd en verkregen. Ook is er een artist impression gefabriceerd waarop CSSC gastvrij alvast containers van buitenlandse reders als MSC en ONE laat meeliften.

De ontwerpers willen het containerschip laten aandrijven door een gesmoltenzoutreactor, alias een Molten Salt Reactor (MSR), een reactor waarin gesmolten zout wordt gebruikt als koelmiddel en splijtstof, een procedé dat efficiënter zou moeten werken en minder risico op rampspoed (melt downs) zou moeten geven dan in conventionele kernreactoren met uranium het geval is.

Splinternieuw is het idee zeker niet: de gesmoltenzoutreactor werd bedacht door de Amerikaanse fysicus Alvin Weinberg (1915-2006) en de Amerikanen experimenteerden er in de jaren ’50 al mee. Tot een grote doorbraak kwam het destijds niet, maar de laatste tijd is het MSR-principe weer uit de mottenballen gehaald. China is er het meest enthousiast mee aan de slag gegaan en opende eerder dit jaar in de Gobi-woestijn al een eerste reactor.

In het kader van ‘Belt and Road’/de Nieuwe Zijderoute zou China ook op het grondgebied van bevriende landen gesmoltenzoutreactoren willen gaan bouwen. En aangezien 24.000 teu-containerschepen voornamelijk geschikt zijn op de route tussen China en Noord-Europa, leeft nu dus het idee om de nucleaire ambities via de zee uit te breiden naar havens als Rotterdam en Antwerpen.

China presenteert nucleair 24.000 teu-schip | NT

China presenteert nucleair 24.000 teu-schip

CSSC

De Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation (CSSC) heeft dinsdag op de maritieme vakbeurs Marintec China in Shanghai het ontwerp gepresenteerd voor een nucleair aangedreven containerschip van 24.000 teu.

Beeld: CSSC

Of het Chinese staatsbedrijf het schip al daadwerkelijk wil gaan bouwen – en zo ja: wanneer en voor wie – dat is allemaal nog niet duidelijk, maar dat het de Chinezen ernst is, blijkt onder meer uit het feit dat er bij het internationale certificeringsbureau DNV al een voorlopige principegoedkeuring voor het ontwerp is aangevraagd en verkregen. Ook is er een artist impression gefabriceerd waarop CSSC gastvrij alvast containers van buitenlandse reders als MSC en ONE laat meeliften.

De ontwerpers willen het containerschip laten aandrijven door een gesmoltenzoutreactor, alias een Molten Salt Reactor (MSR), een reactor waarin gesmolten zout wordt gebruikt als koelmiddel en splijtstof, een procedé dat efficiënter zou moeten werken en minder risico op rampspoed (melt downs) zou moeten geven dan in conventionele kernreactoren met uranium het geval is.

Splinternieuw is het idee zeker niet: de gesmoltenzoutreactor werd bedacht door de Amerikaanse fysicus Alvin Weinberg (1915-2006) en de Amerikanen experimenteerden er in de jaren ’50 al mee. Tot een grote doorbraak kwam het destijds niet, maar de laatste tijd is het MSR-principe weer uit de mottenballen gehaald. China is er het meest enthousiast mee aan de slag gegaan en opende eerder dit jaar in de Gobi-woestijn al een eerste reactor.

In het kader van ‘Belt and Road’/de Nieuwe Zijderoute zou China ook op het grondgebied van bevriende landen gesmoltenzoutreactoren willen gaan bouwen. En aangezien 24.000 teu-containerschepen voornamelijk geschikt zijn op de route tussen China en Noord-Europa, leeft nu dus het idee om de nucleaire ambities via de zee uit te breiden naar havens als Rotterdam en Antwerpen.