Zuid-Korea wil containerschip bemanningsloos op zee laten varen

autonome scheepvaart

In Zuid-Korea is een nieuw containerschip gedoopt waarvan gehoopt wordt dat het zonder bemanning overzeese trajecten kan gaan varen, zo melden Zuid-Koreaanse media.

Het autonome schip moet gaan varen voor Pan Ocean. Archieffoto: Hyundai Mipo Dockyard

Het schip, dat als naam ‘Pos Singapore’ heeft gekregen en een capaciteit heeft van 1.800 teu, is gebouwd op de Hyundai Mipo Dockyard en ontworpen in samenwerking met een taskforce van de Zuid-Koreaanse overheid, met als doel om een doorbraak te bewerkstelligen op het gebied van autonome scheepvaart. De Zuid-Koreaanse overheid stak omgerekend al ruim 100 miljoen dollar in de ontwikkeling van de benodigde technologie.

De ‘Pos Singapore’ wordt volgens de Zuid-Koreaanse media later deze maand overgedragen aan Pan Ocean, de rederij die vooral te boek staat als een bulkspecialist. Het is de bedoeling dat Pan Ocean met het nieuwe schip praktijktests gaat doen met het besturen op afstand, waarbij mogelijk in het najaar de eerste proefvaarten op internationale routes worden gedaan. Bij dit soort projecten is het wel gebruikelijk dat eerst toch nog bemanningsleden aan boord meevaren om een oogje in het zeil te houden.

Zuid-Korea wil containerschip bemanningsloos op zee laten varen | NT

Zuid-Korea wil containerschip bemanningsloos op zee laten varen

autonome scheepvaart

In Zuid-Korea is een nieuw containerschip gedoopt waarvan gehoopt wordt dat het zonder bemanning overzeese trajecten kan gaan varen, zo melden Zuid-Koreaanse media.

Het autonome schip moet gaan varen voor Pan Ocean. Archieffoto: Hyundai Mipo Dockyard

Het schip, dat als naam ‘Pos Singapore’ heeft gekregen en een capaciteit heeft van 1.800 teu, is gebouwd op de Hyundai Mipo Dockyard en ontworpen in samenwerking met een taskforce van de Zuid-Koreaanse overheid, met als doel om een doorbraak te bewerkstelligen op het gebied van autonome scheepvaart. De Zuid-Koreaanse overheid stak omgerekend al ruim 100 miljoen dollar in de ontwikkeling van de benodigde technologie.

De ‘Pos Singapore’ wordt volgens de Zuid-Koreaanse media later deze maand overgedragen aan Pan Ocean, de rederij die vooral te boek staat als een bulkspecialist. Het is de bedoeling dat Pan Ocean met het nieuwe schip praktijktests gaat doen met het besturen op afstand, waarbij mogelijk in het najaar de eerste proefvaarten op internationale routes worden gedaan. Bij dit soort projecten is het wel gebruikelijk dat eerst toch nog bemanningsleden aan boord meevaren om een oogje in het zeil te houden.