“Het is absoluut onduidelijk wie nu de minister is die dit dossier zal oppakken”, zegt parlementslid Peter Luykx van de Nieuw Vlaamse Alliantie.
De IJzeren Rijn is een oude goederenspoorlijn die Antwerpen verbindt met het Ruhrgebied in Duitsland. België en Nederland zijn het oneens over de kostprijs om deze oude spoorlijn weer in gebruik te nemen. De afgelopen maanden onderhandelden verschillende ministers met de buurlanden Duitsland en Nederland over de reactivering van het stukje spoor dat bij Roermond een Midden-Limburg doorsnijdt, maar door de versnipperde Belgische aanpak zit er weinig schot in het dossier, aldus Luykx.
De resolutie vraagt de regering om het dossier in handen te leggen van één minister. “Daarbij is een realistisch tijdskader nodig waarbinnen ons land, Duitsland en Nederland onderhandelen over de kostenverdeling en hinderbeperkende maatregelen”, aldus Luykx.
“In het nieuwe regeerakkoord valt over deze resolutie geen letter te lezen”, zegt het kamerlid. ”Wie van de nieuwe ministers zal dit dossier opvolgen? Is het Melchior Wathelet, bevoegd voor mobiliteit? Of Magnette voor overheidsbedrijven? Of Reynders als minister van buitenlandse zaken? In elk geval is alvast geen enkele Vlaming verantwoordelijk voor de IJzeren Rijn en valt te vrezen dat dit dossier niet de aandacht zal krijgen die het verdient.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?