Rail Bridge Cargo, gespecialiseerd in het vervoer tussen China en Europa, besloot begin maart nog om het treinverkeer door Rusland op te schorten zolang de oorlog tegen Oekraïne zou voortduren. Als enige uitzonderingen werden toen humanitaire goederen, voedsel en medicijnen genoemd. Het bedrijf zei ‘niet weg te kunnen kijken’ van wat er in Oekraïne gebeurde. Het bedrijf heeft nu besloten de route te heropenen voor bedrijven die ‘geen andere mogelijkheden hebben’. Voor andere bedrijven blijft de focus liggen op de zuidelijkere, niet door Rusland lopende Middencorridor, aldus de logistiek dienstverlener.

‘Partijen zien geen andere optie vanwege de sterk gestegen transittijden in de zeevaart’, zegt Igor Tambaca, managing director van Rail Bridge Cargo. ‘De afhandeling in Rotterdam en Hamburg duurt te lang. En door de Covid-situatie in China zijn veel fabrieken gesloten geweest en is de productie recent pas weer op gang gekomen. Je ziet soms dat bedrijven producten al verkocht hebben, maar dat de vracht nog uit China moet komen. Die partijen willen gewoon dat hun vracht zo snel mogelijk wegkomt uit China.’

Aantrekkelijke optie

‘Het duurt zestig tot vijfenzestig dagen om vracht via de zeevaart in Europa te krijgen, terwijl het op de Nieuwe Zijderoute via Rusland zestien tot achttien dagen duurt’, aldus Tambaca. ‘En de transittijd op onze zuidelijke routes bedraagt nu dertig tot vijfendertig dagen, maar dat kan nog oplopen doordat er op dit moment zo’n run is op die routes en men daar de sterke toename niet altijd aan kan.’

Sinds Rail Bridge Cargo een herstart heeft gemaakt met de route via Rusland, vervoert de logistiek dienstverlener ongeveer 40% van het volume dat voor de start van de oorlog via de route werd vervoerd. Tambaca: ‘Juist nu is de transittijd laag, wat het voor sommige partijen toch een aantrekkelijke optie maakt. Anderzijds zijn er ook zeker klanten die onzeker zijn over het gebruik van de route. Als het gaat om producten met een hoge waarde, zie je wel dat de route minder aantrekkelijk is.’

Onno de Jong van onderzoeksbureau Ecorys ziet nog géén serieuze opleving van de Rusland-spoorroute. ‘Als je kijkt naar de cijfers tot eind april, zie je alleen maar forse dalingen in de hoeveelheid vervoerde goederen op de route via Rusland. Met als uitzondering de LCL-zendingen (Less than Container Load, red.). Voor dat soort kleinere ladingen is er mogelijk minder sprake van imagoschade. Grote partijen laten zich nog niet zien op de route. De verladers willen het niet. Zeker als je kijkt naar technologische goederen, dan zie je dat partijen niet het risico willen nemen dat goederen als ‘dual use-goederen’ worden aangemerkt. Naarmate de sancties strenger zijn geworden, is deze situatie alleen maar verergerd. Ik verwacht niet dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.’

Rail Bridge Cargo benadrukt bedrijven te blijven stimuleren om voor de routes op de Middencorridor te kiezen. ‘We willen ons focussen op het uitbreiden van de nieuwe routes en het vinden van nieuwe mogelijkheden. Daarvoor zien we een hoop kansen’, aldus het bedrijf.

Nieuwe routes

Tambaca denkt dat de Middencorridor over een jaar 60 à 65% van de capaciteit van de noordelijke route kan overnemen. ‘We verwachten dat het een vaste route gaat worden. Je ziet dat men bij de Kaspische- en Zwarte Zee momenteel enorm investeert in nieuwe ferries. En ook Turkije investeert flink in het traject tussen Baku en Istanbul.’

In drie maanden tijd heeft het bedrijf vier nieuwe routes opgezet. ‘Zo hebben we naast de haven van Constanta ook een optie om via de haven van Varna te gaan. Dat is een grotere haven en men heeft daar geen last van de situatie in Oekraïne. Ook is er de optie om vanuit Baku in Azerbeidzjan per vrachtwagen naar Duisburg te rijden. Dat scheelt klanten tijd. Sinds kort hebben we bovendien een lokaal team in de havens van Aktau in Kazachstan en in de haven van Baku. Die zorgen ervoor dat onze containers er meteen uitgepikt worden en op de boot of de trein worden gezet. Waar de containers daar eerst zo’n twaalf tot vijftien dagen vast­stonden, is dat nu gedaald naar ongeveer twee dagen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement