Wat is uw rol bij de ERA?
Het ERA is opgericht om te zorgen voor het technische en juridische gedeelte van het verenigen van de spoorwegen binnen de EU, de Single European Railway Area. De raad van bestuur is een soort adviseur van de ERA. Ik volg de belangen van de klanten van het goederenvervoer. Dat betekent dat als er een besluit wordt genomen, we altijd kijken of dit besluit echt voldoet aan de eisen en de behoeften van de markt. We zorgen ervoor dat het niet te administratief is, dat het de klanten niet onnodig belast. Ik vind het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de vrachtklanten. Wat we doen is niet in het belang van de spoorwegen zelf, maar echt voor de klanten erachter. Het is belangrijk dat de goederenklanten betrokken worden bij alle ontwikkelingen rond veiligheid en interoperabiliteit in Europa.
Wat zijn de belangrijkste onderwerpen waar u op dit moment mee bezig bent bij ERA?
Het belangrijkste is dat we er samen met ERA in geslaagd zijn om een taskforce op te richten om apart naar het gecombineerd vervoer te kijken. Hierbij is het belangrijk dat men begrijpt dat het spoor onderdeel is van de supply chain. Naast het opzetten van de taskforce zijn we erin geslaagd om ERA ervan te overtuigen dat niet alleen operationele interoperabiliteit belangrijk is, maar dat we ook interoperabiliteit van data hebben. Daarom zijn de TSI’s, Technische Specificatie voor Interoperabiliteit, zo belangrijk voor ons. Dat zijn de minimale technische vereisten die bijdragen aan de harmonisatie van de Europese spoorwegen. Dat is echte regelgeving en wordt direct in de lidstaten geïmplementeerd.
Aan de kant van de ERA is de gecentraliseerde toelating van de wagons het grootste onderwerp. Voor ons is het het feit dat de ERA heeft begrepen dat het niet stopt bij de wagons, want er zit ook een intermodale eenheid op de wagon. Dat betekent dat je compatibel moet zijn met andere transportmiddelen. Als je niet compatibel bent tussen weg en spoor, zal gecombineerd vervoer heel moeilijk te realiseren zijn. Daarom hebben we samen met ERA een gemeenschappelijk document ontwikkeld en zijn we al deze ideeën nu aan het implementeren in de TSI.
Waarom is gecombineerd vervoer belangrijk?
De reden waarom gecombineerd vervoer belangrijk is, is dat het een deel van de oplossing is om de doelstellingen van de green deal te bereiken. In elk document over Repower Europe of Fit for 55 kun je vinden dat gecombineerd vervoer wordt genoemd als onderdeel van de oplossing. Zoals je in ons laatste rapport kunt lezen, is gecombineerd vervoer 70 procent beter als het gaat om energie-efficiëntie en 90 procent beter als het gaat om CO2-uitstoot. We hebben hier echt een grote hefboom, we hoeven nergens op te wachten, maar moeten het doen.
Vandaag hebben we natuurlijk een aantal onderwerpen die een beetje moeilijk liggen. We zien dat sinds een jaar de wereld is veranderd. Het gaat over oorlog, het gaat over de energiecrisis, het gaat over energie-efficiëntie, maar ook over de tig werkzaamheden aan de infrastructuurkant, die niet binnen een paar dagen zijn opgelost. Dat noemen we de nieuwe realiteit, we hebben meer tijd nodig om alles op te lossen.
Welke positie heeft het gecombineerd vervoer in het goederenvervoer per spoor?
Terwijl het goederenvervoer per spoor als zodanig de afgelopen 15 jaar stagneerde met 17 procent, hadden wij elk jaar groei. Het probleem is dat je minder conventioneel spoorvervoer hebt, dus je ziet het niet als je alleen naar het gemiddelde aandeel van het spoor kijkt. Tegelijkertijd is het gecombineerd vervoer elk jaar met vijf tot tien procent gegroeid. Dat is precies wat je nodig hebt om rond 2050 het doel van koolstofvrij gecombineerd vervoer te bereiken. In 2021 haalden we 8 procent groei in termen van volumes en 11 procent in termen van tonkilometers, dus we doen ons huiswerk, we doen het werk, maar het wordt er niet makkelijker op met de nieuwe realiteit.
We proberen altijd niet alleen naar de problemen te kijken, maar komen ook altijd met ideeën om de problemen op te lossen. Onze rol, en daarom ben ik zo blij dat ik ook in de raad van bestuur van de ERA zit, is echt om de harmonisatie en standaardisatie van spoor in Europa af te dwingen, want de operationele interoperabiliteit als zodanig is volgens mij op een heel goed spoor. Maar we hebben meer nodig dan interoperabiliteit, we hebben harmonisatie in Europa op alle niveaus nodig. Je mag niet vergeten dat 90% van het gecombineerd vervoer grensoverschrijdend is. Gecombineerd vervoer betreft niet alleen één lidstaat, maar ook de buurlanden.
Hoe lang denkt u dit werk nog te doen?
Ik ben in 2014 benoemd. Ik moet nog zeker acht tot tien jaar werken, dus als het lukt en als je dingen weet te bereiken is het goed om door te gaan. We hebben een goed team en zoals ze zeggen: never change a winning team. Ik denk dat we op de goede weg zijn. In juni komt er een wetgevingsinitiatief inzake gecombineerd vervoer, dus we hebben nu echt een momentum. We moeten nu alle zeilen bijzetten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?