Vanaf dit najaar gaan er wekelijks drie treinen rijden tussen Valencia in Spanje en eindbestemming Oslo in Noorwegen. De treinen stoppen ook bij de Coolport terminal in Rotterdam, bij Aarhus en Kopenhagen in Denemarken en in Malmö in Zweden. ‘Als we dinsdagavond vertrekken uit Valencia, zijn we op donderdagavond in Rotterdam. Op zaterdagochtend kunnen we vervolgens lossen in Denemarken en Zweden en dan zijn we op zaterdagavond in Oslo’, zo licht Fred Lessing, Director Intermodal Solutions bij FreshRail toe. Op welke dagen in de week de treinen precies vertrekken is echter nog niet bekend.

In totaal gaan er 40 tot 44 trailers en containers per trein mee. De belangrijkste klant wordt de Scandinavische supermarktketen Coop Trading. Vooral in Nederland zal er naar verwachting veel lading van deze partij op de trein worden gezet. Daarnaast zijn er verschillende andere verladers betrokken bij het project, maar die namen mogen volgens Lessing nog niet worden genoemd. Wel geeft hij aan te verwachten dat ook Albert Heijn zich zal aansluiten en laat hij weten dat er geïnteresseerde partijen zijn in onder andere Ierland en Engeland wiens lading via Rotterdam wordt doorgevoerd.

30% goedkoper

‘Het is geen open trein waarop iedereen mag boeken. Het wordt echt een op maat gemaakte dienst waar verladers zich aan verbinden’, aldus Lessing. Op deze manier kan hij garanderen dat de treinen die rijden vol zitten. Het bedrijf wil daarnaast ook de ‘first- en last mile’ van het transport gaan verzorgen. Het is bovendien de bedoeling om in samenwerking met de supermarkten toe te werken naar het gebruik van elektrische vrachtwagens.

Lessing legt uit dat het tot nu toe alleen mogelijk was om gebruik te maken van een ‘open trein’ tussen Valencia en Scandinavië. ‘Maar hier zijn grote risico’s aan verbonden. Als treinen vol zitten is spoorvervoer zo 30% goedkoper dan wegtransport. Maar als ze niet vol zitten, lijd je zware verliezen. En bij dit soort treinen weet je nooit wie er boekt en of ze wel of niet vol zitten. Ook kan het zomaar gebeuren dat een operator er een trein uithaalt. De huidige diensten zijn gemaakt voor andere producten en niet betrouwbaar genoeg voor groente en fruit’, zo benadrukt hij.

Subsidieregeling

Het is de bedoeling dat de dienst uiteindelijk opgeschaald wordt en dat ook andere bestemmingen buiten Scandinavië kunnen worden aangedaan. ‘We beginnen met drie treinen in de week, maar het doel is om binnen één a twee jaar naar ongeveer twee treinen per dag te gaan, wat in het hoog- en laagseizoen respectievelijk iets meer of iets minder kan worden. En als we grote verladers vinden in andere landen in Europa, kunnen we die landen er ook bij betrekken.

De klanten die we nu hebben kunnen bovendien al veel meer op de trein zetten dan ze nu van plan zijn. Maar ze willen niet meteen hun hele transportstroom verplaatsen. Pas als ze merken dat de dienst goed werkt, gaan ze opschalen’, vertelt Lessing. Zijn bedrijf is bovendien bezig met het aanvragen van de subsidieregeling waarbij aanbieders van lading 20 euro per container ontvangen wanneer zij die structureel verplaatsen naar de binnenvaart of het spoor. ‘Het is geen hele hoge subsidie, maar met dit soort grote volumes kan het wel helpen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement