Treinongeluk Voorschoten: ook goederentrein DB Cargo botste op bouwkraan

toedracht nog onbekend

Een trein van DB Cargo is rond half vier vanmorgen vlakbij Voorschoten op een kleine bouwkraan op het spoor gebotst. De locomotief is zwaar beschadigd, maar niet ontspoord. De 26 wagens van de trein zijn onbeschadigd. De machinist van de trein is in het ziekenhuis in Utrecht medisch onderzocht en is in orde gebleken. Ook een passagierstrein botste op de bouwkraan. Bij het ongeluk is een medewerker van bouwbedrijf BAM overleden. Negentien mensen, onder wie de machinist van de trein, zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Foto: ANP / JOSH WALET

De goederentrein was onderweg van Kijfhoek in Rotterdam naar Beverwijk. Negen van de 26 wagens waren beladen met kalk, bestemd voor de staalindustrie in Beverwijk. De overige wagens waren op dat moment leeg zodat ze in Beverwijk gevuld konden worden met staal. Een passagierstrein die op het andere spoor dat op dat moment in gebruik was in tegenovergestelde richting reed, botste rond dezelfde tijd ook op de bouwkraan van bouwbedrijf BAM.

Het is nog onbekend hoe het bouwmaterieel op het spoor terecht is gekomen. Het is ook niet bekend welke trein als eerste werd geraakt. Het gaat in ieder geval om een bouwvoertuig dat geschikt is gemaakt om over het spoor te rijden. Volgens John Voppen, ceo van ProRail, stond de kraan op een spoor waarover op dat moment geen treinen reden.

Foto: Sander van Vliet/ProMedia

De trein van DB Cargo bevindt zich dinsdagochtend nog op de locatie van het ongeluk. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo Nederland meldt dat wanneer de trein de plaats van het ongeval mag verlaten, de locomotief wordt afgevoerd naar een werkplaats in Duitsland. De wagens en de lading zijn onbeschadigd en worden wanneer dit mogelijk is zo snel mogelijk naar Beverwijk gebracht. Er is wel wat lading op het spoor gemorst, zo  laat een foto van persbureau MediaTV zien. Rebbers kan echter nog niet zeggen in welke mate er sprake is van verlies van lading. ‘Het heeft onze aandacht’, zo laat hij slechts weten.

ProRail laat weten dat twee van de vier sporen op de locatie in verband met onderhoudswerkzaamheden buiten gebruik waren. Over de andere twee sporen konden wel treinen rijden. ‘Er wordt onderzocht waardoor zowel de nachttrein als de goederentrein in botsing zijn gekomen met een kraan op het spoor. De onderzoeken worden uitgevoerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie. Uiteraard voert ProRail zelf ook onderzoek uit’, aldus de spoorbeheerder. Het onderzoek naar het dodelijke treinongeval neemt naar verwachting nog enkele maanden in beslag.

De politie en het Openbaar Ministerie doen strafrechtelijk onderzoek naar het treinongeval. Inmiddels is een deel van het perron van station Voorschoten afgezet met schermen. De schermen worden voor een deel van de goederentrein gezet die betrokken was bij het treinongeval dinsdagochtend.

Treinongeluk Voorschoten: ook goederentrein DB Cargo botste op bouwkraan | NT

Treinongeluk Voorschoten: ook goederentrein DB Cargo botste op bouwkraan

toedracht nog onbekend

Een trein van DB Cargo is rond half vier vanmorgen vlakbij Voorschoten op een kleine bouwkraan op het spoor gebotst. De locomotief is zwaar beschadigd, maar niet ontspoord. De 26 wagens van de trein zijn onbeschadigd. De machinist van de trein is in het ziekenhuis in Utrecht medisch onderzocht en is in orde gebleken. Ook een passagierstrein botste op de bouwkraan. Bij het ongeluk is een medewerker van bouwbedrijf BAM overleden. Negentien mensen, onder wie de machinist van de trein, zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Foto: ANP / JOSH WALET

De goederentrein was onderweg van Kijfhoek in Rotterdam naar Beverwijk. Negen van de 26 wagens waren beladen met kalk, bestemd voor de staalindustrie in Beverwijk. De overige wagens waren op dat moment leeg zodat ze in Beverwijk gevuld konden worden met staal. Een passagierstrein die op het andere spoor dat op dat moment in gebruik was in tegenovergestelde richting reed, botste rond dezelfde tijd ook op de bouwkraan van bouwbedrijf BAM.

Het is nog onbekend hoe het bouwmaterieel op het spoor terecht is gekomen. Het is ook niet bekend welke trein als eerste werd geraakt. Het gaat in ieder geval om een bouwvoertuig dat geschikt is gemaakt om over het spoor te rijden. Volgens John Voppen, ceo van ProRail, stond de kraan op een spoor waarover op dat moment geen treinen reden.

Foto: Sander van Vliet/ProMedia

De trein van DB Cargo bevindt zich dinsdagochtend nog op de locatie van het ongeluk. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo Nederland meldt dat wanneer de trein de plaats van het ongeval mag verlaten, de locomotief wordt afgevoerd naar een werkplaats in Duitsland. De wagens en de lading zijn onbeschadigd en worden wanneer dit mogelijk is zo snel mogelijk naar Beverwijk gebracht. Er is wel wat lading op het spoor gemorst, zo  laat een foto van persbureau MediaTV zien. Rebbers kan echter nog niet zeggen in welke mate er sprake is van verlies van lading. ‘Het heeft onze aandacht’, zo laat hij slechts weten.

ProRail laat weten dat twee van de vier sporen op de locatie in verband met onderhoudswerkzaamheden buiten gebruik waren. Over de andere twee sporen konden wel treinen rijden. ‘Er wordt onderzocht waardoor zowel de nachttrein als de goederentrein in botsing zijn gekomen met een kraan op het spoor. De onderzoeken worden uitgevoerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie. Uiteraard voert ProRail zelf ook onderzoek uit’, aldus de spoorbeheerder. Het onderzoek naar het dodelijke treinongeval neemt naar verwachting nog enkele maanden in beslag.

De politie en het Openbaar Ministerie doen strafrechtelijk onderzoek naar het treinongeval. Inmiddels is een deel van het perron van station Voorschoten afgezet met schermen. De schermen worden voor een deel van de goederentrein gezet die betrokken was bij het treinongeval dinsdagochtend.