‘We hebben alles getest en gecontroleerd. Daar zijn geen storingen meer uit voorgekomen’, laat woordvoerder Martijn de Graaf weten. Alle tunnelbuizen zijn daarom weer open. ProRail werkte dit weekend aan de tunneltechnische installaties van de tunnel. Vooraf zouden er echter tekeningen gemaakt zijn die niet overeenkwamen met de daadwerkelijke situatie in de tunnel. ‘Hierdoor kwamen we helaas voor onvoorziene situaties te staan, met als gevolg steeds terugkerende storingen die lastig op te lossen zijn’, aldus de spoorbeheerder.
De tunnelbuizen voor het goederenvervoer zijn van maandagavond tot dinsdagavond en daarna weer sinds woensdagmiddag volledig buiten dienst geweest. Tussen dinsdagavond en woensdagmiddag was één buis beschikbaar voor het goederenvervoer, waardoor ‘mondjesmaat’ treinen konden rijden. De andere buis bleef vanwege veiligheidsredenen afgesloten. Goederentreinen werden daarnaast omgeleid via Utrecht. De tunnelbuizen voor het reizigersvervoer zijn sinds woensdagmiddag weer volledig in gebruik.
‘Het gaat om een heel traject tussen bijvoorbeeld Nederland en Italië dat dan niet rijdt of veel te laat. Dat kost je zo tienduizenden euro’s per trein’, laat Raoul Oomen, country manager bij vervoerder Captrain Netherlands weten over de situatie van afgelopen week. DB Cargo meldt ‘zich tot het uiterste in te spannen’ om het treinverkeer met de Rotterdamse haven nu te normaliseren. ‘Desondanks moet nog met vertraging en uitval van treinen rekening worden gehouden’, aldus de vervoerder. Het bedrijf laat bovendien weten te onderzoeken of het mogelijk is om de schade op ProRail te verhalen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?