ETF benadrukt dat dit onderzoek naar DB Cargo zo’n 30.000 banen bedreigt en dat de dreigende liquidatie van SNCF Fret het verlies van 500 banen met zich zou meebrengen. Daarnaast ziet de organisatie de twee onderzoeken als een ernstige bedreiging voor de modal shift van weg naar spoor, aangezien beide bedrijven verantwoordelijk zijn voor ongeveer de helft van het vrachtvervoer per spoor in hun moederland en daarnaast ook internationaal actief zijn.
DB Cargo is bovendien één van de weinige bedrijven in Europa die nog wagenladingvervoer aanbiedt, railtransport van vracht die één of een beperkt aantal wagons vult in plaats van een hele trein. Over het algemeen is deze vorm van spoorvervoer zwaar verlieslatend en wordt het vooral uitgevoerd door ex-monopolisten als DB Cargo. Volgens ETF is de vervoerswijze echter ‘essentieel’ om te kunnen blijven concurreren met het wegvervoer. De Europese Commissie zou met zijn ‘dogmatische geloof’ in concurrentie de eigen klimaatdoelen ondermijnen.
Klacht
Het onderzoek naar DB Cargo loopt sinds begin 2022 naar aanleiding van een klacht. De aanzienlijke verliezen van de goederendochter van Deutsche Bahn zouden structureel door het moederbedrijf worden opgevangen op basis van een overeenkomst van winst en verlies tussen DB Cargo en Deutsche Bahn. De Europese Commissie doet daarom momenteel onderzoek naar deze overeenkomst en naar mogelijk voordelige voorwaarden voor leningen.
Er zou hierdoor sprake zijn van oneerlijke concurrentie met particuliere goederenvervoerders, aangezien het bedrijf ondanks verliezen van miljoenen euro’s nog steeds kon investeren in bijvoorbeeld nieuwe locomotieven. Het is immers maar de vraag of een private investeerder in vergelijkbare omstandigheden ook dergelijke grote verliezen had opgevangen.
5 miljard
Het onderzoek tegen de grote Franse goederenvervoerder SNCF Fret, vrachtdochter van staatsbedrijf SNCF, loopt sinds januari dit jaar. Het gaat om staatssteun van ruim 5 miljard euro die het bedrijf ontvangen heeft tussen 2007 en 2019. Franse media melden eerder dat het bedrijf niet kan voortbestaan wanneer deze som daadwerkelijk terugbetaald moet worden. Het Franse bedrijf sprak zelfs over het oprichten van een nieuw bedrijf om dit te voorkomen.
Desondanks spreken verschillende partijen zich ook voor het onderzoek uit. ‘Concurrenten op de vrije markt moeten concurreren met Deutsche Bahn en met zijn oneindige hoeveelheid geldzakken en Duitse staatssteun’, liet Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood eerder weten over het onderzoek naar DB Cargo.
Ook de Europese branchevereniging voor het spoor ERFA heeft al vaker het belang van het niet verstoren van de concurrentie benadrukt. Zo stelde de organisatie dat financiële hulp voor het wagenladingvervoer zoveel mogelijk moet worden beperkt en zich moet richten op het bereiken van volumegroei voor de hele sector.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?