Harbers: Fremantle Highway lekt geen vloeistoffen of gifgassen

Nu in de Eemshaven

Bij metingen bij het uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway zijn geen lekken geconstateerd van vloeistoffen of giftige gassen, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Bergers kwamen tot deze conclusie toen zij dinsdag en woensdag metingen verrichtten op het schip. Inmiddels is het zwaar beschadigde vaartuig afgemeerd in de Julianahaven, onderdeel van de Eemshaven.

Foto: ANP VINCENT JANNINK

De bergers zijn ook niet op een gevaar voor explosies gestuit, schrijft Harbers. Hij meldt daarnaast dat de stabiliteit van het schip niet is aangetast door het incident.

De veranderende weersituatie kon de stabiliteit van de Fremantle Highway evenwel mogelijk in gevaar brengen. Daarom was het niet meer veilig om het schip op zee te laten dobberen en daarom heeft Harbers in overleg met betrokkenen besloten om het naar de haven te slepen.

De Eemshaven was volgens de bewindsman de meest logische optie omdat deze dicht in de buurt ligt van de locatie nabij het Waddeneiland Ameland waar het schip in de problemen is gekomen. ‘Door de sleepreis zo kort mogelijk te houden worden de risico’s beperkt, inclusief de risico’s voor mogelijke schade aan de omgeving en voor het scheepvaartverkeer’, schrijft hij.

Havenmeester

Havenmeester Pieter van der Wal van Groningen Seaports is opgelucht dat het uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway veilig de Eemshaven heeft bereikt. ‘Het geeft een voldaan gevoel. We hebben ervoor gezorgd dat de Waddenzee en de Waddeneilanden niet vervuild zijn geraakt en daar zijn we trots op’, zegt hij.

Een spannende dag wil Van der Wal het niet noemen. ‘We hebben alles goed doorgenomen met alle partijen en waren goed voorbereid. Maar schepen van dit kaliber die ook nog zo zwaar beschadigd zijn, hebben we niet eerder meegemaakt in deze haven. Ik ben heel blij dat het allemaal gelukt is.’

Ook voor Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk was voor de reis over het water, was het ‘geen alledaagse klus’ vanwege de vele factoren waar rekening mee moest worden gehouden. De reis is zonder problemen verlopen. ‘Het is gelukt om veilig en ruim binnen de tijd de haven te bereiken’, zegt een woordvoerder.

Julianahaven

Het schip is achterwaarts de Julianahaven in gesleept. De brandweer en de brandbestrijding van de marine waren met groot materieel aanwezig, zegt de havenmeester. ‘Voor het geval er toch wat mocht gebeuren. We willen natuurlijk niet dat er alsnog brand uitbreekt.’

Nu het schip in de haven ligt, is het volgens Van der Wal aan de bergingsbedrijven en de verzekeringsmaatschappij. Maritiem dienstverlener Boskalis gaat met dochterbedrijf SMIT Salvage en bergingspartner Multraship auto’s van het schip halen. Het gaat om het deel van de lading dat nog intact is. Voor al die auto’s is in de Eemshaven ruimte, zegt de havenmeester. Tot 14 oktober mag de Fremantle in de Julianahaven blijven liggen.

Harbers: Fremantle Highway lekt geen vloeistoffen of gifgassen | NT

Harbers: Fremantle Highway lekt geen vloeistoffen of gifgassen

Nu in de Eemshaven

Bij metingen bij het uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway zijn geen lekken geconstateerd van vloeistoffen of giftige gassen, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Bergers kwamen tot deze conclusie toen zij dinsdag en woensdag metingen verrichtten op het schip. Inmiddels is het zwaar beschadigde vaartuig afgemeerd in de Julianahaven, onderdeel van de Eemshaven.

Foto: ANP VINCENT JANNINK

De bergers zijn ook niet op een gevaar voor explosies gestuit, schrijft Harbers. Hij meldt daarnaast dat de stabiliteit van het schip niet is aangetast door het incident.

De veranderende weersituatie kon de stabiliteit van de Fremantle Highway evenwel mogelijk in gevaar brengen. Daarom was het niet meer veilig om het schip op zee te laten dobberen en daarom heeft Harbers in overleg met betrokkenen besloten om het naar de haven te slepen.

De Eemshaven was volgens de bewindsman de meest logische optie omdat deze dicht in de buurt ligt van de locatie nabij het Waddeneiland Ameland waar het schip in de problemen is gekomen. ‘Door de sleepreis zo kort mogelijk te houden worden de risico’s beperkt, inclusief de risico’s voor mogelijke schade aan de omgeving en voor het scheepvaartverkeer’, schrijft hij.

Havenmeester

Havenmeester Pieter van der Wal van Groningen Seaports is opgelucht dat het uitgebrande vrachtschip Fremantle Highway veilig de Eemshaven heeft bereikt. ‘Het geeft een voldaan gevoel. We hebben ervoor gezorgd dat de Waddenzee en de Waddeneilanden niet vervuild zijn geraakt en daar zijn we trots op’, zegt hij.

Een spannende dag wil Van der Wal het niet noemen. ‘We hebben alles goed doorgenomen met alle partijen en waren goed voorbereid. Maar schepen van dit kaliber die ook nog zo zwaar beschadigd zijn, hebben we niet eerder meegemaakt in deze haven. Ik ben heel blij dat het allemaal gelukt is.’

Ook voor Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk was voor de reis over het water, was het ‘geen alledaagse klus’ vanwege de vele factoren waar rekening mee moest worden gehouden. De reis is zonder problemen verlopen. ‘Het is gelukt om veilig en ruim binnen de tijd de haven te bereiken’, zegt een woordvoerder.

Julianahaven

Het schip is achterwaarts de Julianahaven in gesleept. De brandweer en de brandbestrijding van de marine waren met groot materieel aanwezig, zegt de havenmeester. ‘Voor het geval er toch wat mocht gebeuren. We willen natuurlijk niet dat er alsnog brand uitbreekt.’

Nu het schip in de haven ligt, is het volgens Van der Wal aan de bergingsbedrijven en de verzekeringsmaatschappij. Maritiem dienstverlener Boskalis gaat met dochterbedrijf SMIT Salvage en bergingspartner Multraship auto’s van het schip halen. Het gaat om het deel van de lading dat nog intact is. Voor al die auto’s is in de Eemshaven ruimte, zegt de havenmeester. Tot 14 oktober mag de Fremantle in de Julianahaven blijven liggen.