Dit artikel verder lezen?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bent u al abonnee van NT ?
Vanmorgen vroeg hebben ongeveer vijftig chauffeurs actie gevoerd bij het distributiecentrum van Lidl in Heerenveen.
De actie werd georganiseerd door FNV Bondgenoten en was bedoeld om de looneis van 3% van de bonden in het cao-overleg in het beroepsgoederenvervoer over de weg kracht bij te zetten.
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Wel gek. Ik ben chauffeur bij een bedrijf met 21 auto’s, voornamelijk in de containers binnenland. Allemaal een vaste wagen en geen buitenlanders als chauffeur. Opdrachten ”uit de eerste hand” en gewoon een heel goed salaris. Wachten zijn overuren en worden netjes +35% betaald. Nachtje overstaan bij een klant = nachtvergoeding + € 50.– onkosten. Heb geen klagen over mijn werkgever en ga zeker niet staken.
@ Bertus Dekker
Ga eens met uw opdrachtgevers in gesprek.daar ligt één van de problemen.Maak ze eens duidelijk dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten.Hun opstelling is niet meer van deze tijd.Gun een concurent van u het verlies op een vervoerspaket,dan zijn we al een beetje op de goede (weg),een toepasselijke woordspeling denk ik.
Vooral doorgaan met akties, dan vallen de laatste banen weg in het transport. Akties zijn niet meer van deze tijd. Gewoon beseffen dat de bedrijfstak moet overleven, daar past geen loonsverhoging van 3% bij maar brengt de ondernemer een stap dichter naar het einde.
Gewoon een eerlijk loon, zonder de transportbedrijven tegen elkaar uit te spelen.
Als iedereen dat in zijn achterhoofd houdt, dan kan er eerlijke concurrentie worden gepleegd.
Nee, we halen mensen uit het buitenland, geven ze de daar geldende salariëring en vinden het nog gek dat er al zoveel mensen in Nederland werkeloos aan de zijlijn staan.
nab
Je hebt gelijk,mocht LIDL eigen vrachto’s hebben dan vallen de chauffeurs niet onder CAO beroepsgoederenvervoer.
wat de bonden bereiken is dat door stakingen werkgevers alternatieven gaan zoeken.Philip Morris in Bergen op Zoom is het meest recente voorbeeld en zeker niet het laatste. stakingen zijn niet meer van deze tijd , in het verleden "sneed het nog hout", maar omdat de ondernemers "anno 2014" denken kan er snel geschakeld worden en dan zijn de werknemers weer de dupe vanwege de vakbonden.
Ik lees, chauffeurs van LIDL in staking. Voor zover ik weet heeft Lidl geen eigen auto s , dus ook geen chauffeurs evenals Albert Heijn.